fredag 22 november 2024

inloggad som

Malmöföretag jagar pengar till stoppljus för dagis

|  ,
|  

Teknikbolaget EPP i Malmö gör under mars en nyemission med mål att ta in två miljoner kronor. Det motsvarar en tredjedels ägande av verksamheten, som knoppades av från medicinteknikbolaget Entomed i december 2008.

Kapitalet ska användas för finansiering av utköpet av verksamheten samt till marknadsförings- och försäljningsåtgärder.

EPP:s produkt är ett stoppljus som lyser rött när ljudnivån i en lokal når skadliga höjder. Främst riktar sig bolagets produkt till dagis och förskolor. Idag säljs stoppljuset framförallt i Norge där EPP har ett samarbete med Hörselhämmades Landsförbund, som driver en informationskampanj kring hörselskador riktad mot 6.000 norska daghem. Projektet finansieras delvis av försäkringsbolaget Trygvesta.

— Vi satsar mycket på framtida samarbeten med försäkringsbolag. Allt fler får hörselskador och i slutänden är det försäkringsbolagen som får stå för en stor del av notan. På sikt vill vi skapa en folkrörelse för bättre ljudmiljö, säger EPP:s VD Christer Lundqvist.

Med nuvarande försäljningstakt på drygt 100 enheter i månaden i Norge och påbörjad försäljning i Sverige beräknas omsättningen 2009 hamna på uppemot 4,5 miljoner kronor med en förlust på en halv miljon före skatt. Målet för 2010 är en fördubblad omsättning med drygt en miljon kronor i vinst. Delar av framtida vinster ska skänkas till främjande av förebyggande hörselvård.

Styrelseordförande i EPP är Christer Lundqvist, som också är huvudägare i både EPP och Entomed genom sitt bolag Lägesrapport. Arbetet med att rekrytera en ny VD för EPP pågår och tills vidare är Christer Lundqvist tillförordnad.

Joel Lyth

Teknikbolaget EPP i Malmö gör under mars en nyemission med mål att ta in två miljoner kronor. Det motsvarar en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.