Sveriges största glöggproducent står inför sitt fjärde generationsskifte. Den nya generationen kliver in med sensationell tillväxt i ryggen. Rapidus besökte ett mer än hundraårigt destilleri.
Rapidus artikelserie Vinstmaskinerna sätter fokus på skånska onoterade vinstbolag. I dag handlar det om Saturnus.
Det är i Fosie i utkanten av Malmö som Sveriges största glöggtillverkning sker, där mer än 3 miljoner flaskor årligen rullar ut från ett familjeföretag som grundades i Malmö redan 1893. (Storsäljaren Blossa tillverkas i Finland av Anora Group.)

Arvid Liepe köpte Saturnus 1918 och sedan dess har bolaget varit under familjen Liepes ledning och ägo, snart femte generationen, och har hunnit genomgå många förvandlingar.
En gång hembrännarens bästa vän
— Det var många år när Saturnus var ”hembrännarens bästa vän”, säger Edward Liepe, avgående vd som började arbeta i bolaget 1990.
Under hans ledning har Saturnus dock hamnat längre och längre ifrån hembrännarna och de essenser som utgjorde bolagets stora affär under större delen av 1900-talet. Han säkerställde att Saturnus 1996 blev den första privata aktören att börja tillverka alkoholhaltiga drycker igen, när Sverige gått med i EU och tillverkningsmonopolet upphävts.

Saturnus förknippas starkt med glögg, men bolaget tillverkar också andra drycker såsom gin, snaps och olika alkoholfria drycker. Bolaget säljer och distribuerar också internationella varumärken både med och utan alkohol, samt är kontraktstillverkare åt en del varumärken, det vill säga att de tillverkar ett annat bolags produkt.
Sverige är huvudmarknaden, men export sker också till grannländerna och Tyskland. Viss försäljning går också till Storbritannien och USA – och till Kina som köper in snaps.
Femte generationen redo
Edward blev vd i Saturnus 1995 och köpte senare samma år hela företaget av sin farmor. Inom kort är det dags för sönerna Filip (30) och Ludwig (32), som idag båda är vice vd:ar, att leda bolaget in i framtiden.
— Alla generationer tar bolaget till nästa nivå och jag är säker på att Saturnus kommer vara ett ännu bättre bolag om 10 år. Se bara vad som har hänt på de fem åren som Ludwig och Filip varit här, det är ju en utveckling som vi aldrig hade kunnat drömma om, säger Edward Liepe.
Han syftar på bolagets imponerande tillväxtkurva som tagit fart sedan 2020. Omsättningen har ökat från 121 miljoner kronor 2020 till 266 Mkr 2024 och resultatet har samtidigt förbättrats – förra årets rörelseresultat landade på 15 Mkr. I år och förra året har bolaget utnämnts till Gasell av Dagens Industri, en inte helt vanligt förekommande utmärkelse för ett bolag som grundades för mer än 130 år sedan.
— Det jag tror har hänt är att vi har fått ett självförtroende. Våra egna varumärken har ökat jättemycket de senaste åren, säger Filip Liepe, som ansvarar för tillverkningsprocessen.
Flaskor som funkar på Instagram

Både Ludwig och Filip har aktivt valt att gå in i familjeföretaget med entreprenöriella drivkrafter och passion för dryckesbranschen. De pratar om att vara lyhörda för ett förändrat konsumentbeteende, där utseende och design spelar en allt större roll. En produkt idag ska reflektera köparen och se snygg ut på bilderna man lägger ut på sociala medier. Att som bolag möta detta beteende har de själva sett effekten av.
— På en av våra ginsorter bytte vi en plastetikett mot en av tjockare papper, ändrade formen på flaskan och satte i en träkork – men innehållet rörde vi inte. Från ett år till ett annat mer eller mindre dubblerade vi omsättningen på den produkten, berättar Ludwig Liepe.
Alkoholfri trend
Filip är den av bröderna som kommer att ta över som vd när han i början av nästa år kommer tillbaka från sin föräldraledighet, men exakt när vd-bytet sker är ännu inte fastställt. Ägarskifte kommer det också att bli så småningom.
— Det bär lite emot att gå in på Verksamt och skjuta ut sig själv. Det är faktiskt en lite konstig känsla efter 35 år på företaget och 30 som vd, skrattar Edward Liepe.
Generationsväxlingen markerar ett tydligt skifte i vilken riktning bolaget nu rör sig. Ludwig och Filip är fortsatt noga med att värna den lokala industri- och familjehistorien och använder allra helst närproducerade kryddor och råvaror i tillverkningen. Men där Edward Liepes stora förändring var att åter göra Saturnus till alkoholproducent ser sönerna tillväxtmöjligheterna på annat håll.
— Det som ligger i framtiden för Saturnus är att bli ett ännu bredare dryckesföretag. En av våra styrkor är att vi redan idag är starka på den alkoholfria sidan och trenden är att man dricker allt mindre alkohol så där står vi väldigt väl positionerade, säger blivande vd:n Filip Liepe.
Julia Fryklund










































