onsdag 17 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Femte generationen tar över Saturnus

|  
|  , ,

Sveriges största glöggproducent står inför sitt fjärde generationsskifte. Den nya generationen kliver in med sensationell tillväxt i ryggen. Rapidus besökte ett mer än hundraårigt destilleri.

Rapidus artikelserie Vinstmaskinerna sätter fokus på skånska onoterade vinstbolag. I dag handlar det om Saturnus.

Det är i Fosie i utkanten av Malmö som Sveriges största glöggtillverkning sker, där mer än 3 miljoner flaskor årligen rullar ut från ett familjeföretag som grundades i Malmö redan 1893. (Storsäljaren Blossa tillverkas i Finland av Anora Group.)

Filip Liepe, Ludwig Liepe och Edward Liepe

Arvid Liepe köpte Saturnus 1918 och sedan dess har bolaget varit under familjen Liepes ledning och ägo, snart femte generationen, och har hunnit genomgå många förvandlingar.

En gång hembrännarens bästa vän

— Det var många år när Saturnus var ”hembrännarens bästa vän”, säger Edward Liepe, avgående vd som började arbeta i bolaget 1990.

Under hans ledning har Saturnus dock hamnat längre och längre ifrån hembrännarna och de essenser som utgjorde bolagets stora affär under större delen av 1900-talet. Han säkerställde att Saturnus 1996 blev den första privata aktören att börja tillverka alkoholhaltiga drycker igen, när Sverige gått med i EU och tillverkningsmonopolet upphävts.

Saturnus förknippas starkt med glögg, men bolaget tillverkar också andra drycker såsom gin, snaps och olika alkoholfria drycker. Bolaget säljer och distribuerar också internationella varumärken både med och utan alkohol, samt är kontraktstillverkare åt en del varumärken, det vill säga att de tillverkar ett annat bolags produkt.

Sverige är huvudmarknaden, men export sker också till grannländerna och Tyskland. Viss försäljning går också till Storbritannien och USA – och till Kina som köper in snaps.

Femte generationen redo

Edward blev vd i Saturnus 1995 och köpte senare samma år hela företaget av sin farmor. Inom kort är det dags för sönerna Filip (30) och Ludwig (32), som idag båda är vice vd:ar, att leda bolaget in i framtiden.

— Alla generationer tar bolaget till nästa nivå och jag är säker på att Saturnus kommer vara ett ännu bättre bolag om 10 år. Se bara vad som har hänt på de fem åren som Ludwig och Filip varit här, det är ju en utveckling som vi aldrig hade kunnat drömma om, säger Edward Liepe.

Han syftar på bolagets imponerande tillväxtkurva som tagit fart sedan 2020. Omsättningen har ökat från 121 miljoner kronor 2020 till 266 Mkr 2024 och resultatet har samtidigt förbättrats – förra årets rörelseresultat landade på 15 Mkr. I år och förra året har bolaget utnämnts till Gasell av Dagens Industri, en inte helt vanligt förekommande utmärkelse för ett bolag som grundades för mer än 130 år sedan.

— Det jag tror har hänt är att vi har fått ett självförtroende. Våra egna varumärken har ökat jättemycket de senaste åren, säger Filip Liepe, som ansvarar för tillverkningsprocessen.

Flaskor som funkar på Instagram

Både Ludwig och Filip har aktivt valt att gå in i familjeföretaget med entreprenöriella drivkrafter och passion för dryckesbranschen. De pratar om att vara lyhörda för ett förändrat konsumentbeteende, där utseende och design spelar en allt större roll. En produkt idag ska reflektera köparen och se snygg ut på bilderna man lägger ut på sociala medier. Att som bolag möta detta beteende har de själva sett effekten av.

— På en av våra ginsorter bytte vi en plastetikett mot en av tjockare papper, ändrade formen på flaskan och satte i en träkork – men innehållet rörde vi inte. Från ett år till ett annat mer eller mindre dubblerade vi omsättningen på den produkten, berättar Ludwig Liepe.

Alkoholfri trend

Filip är den av bröderna som kommer att ta över som vd när han i början av nästa år kommer tillbaka från sin föräldraledighet, men exakt när vd-bytet sker är ännu inte fastställt. Ägarskifte kommer det också att bli så småningom.

— Det bär lite emot att gå in på Verksamt och skjuta ut sig själv. Det är faktiskt en lite konstig känsla efter 35 år på företaget och 30 som vd, skrattar Edward Liepe.

Generationsväxlingen markerar ett tydligt skifte i vilken riktning bolaget nu rör sig. Ludwig och Filip är fortsatt noga med att värna den lokala industri- och familjehistorien och använder allra helst närproducerade kryddor och råvaror i tillverkningen. Men där Edward Liepes stora förändring var att åter göra Saturnus till alkoholproducent ser sönerna tillväxtmöjligheterna på annat håll.

— Det som ligger i framtiden för Saturnus är att bli ett ännu bredare dryckesföretag. En av våra styrkor är att vi redan idag är starka på den alkoholfria sidan och trenden är att man dricker allt mindre alkohol så där står vi väldigt väl positionerade, säger blivande vd:n Filip Liepe.

Julia Fryklund

Sveriges största glöggproducent står inför sitt fjärde generationsskifte. Och den nya generationen kliver in med sensationell tillväxt i ryggen. Rapidus besökte ett mer än hundraårigt destilleri.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Klarabo växer i Skåne med bytesaffär

    Fastighetsbolaget Klarabo flyttar fram positionerna i Öresundsregionen i en bytesaffär med fastigheter för mer än 2 miljarder kronor. – Malmö är en bra ort att växa i, säger vd Andreas Morfiadakis.

  • Han gläds åt EU-beskedet

    Osäkerheten kring EU:s hållbarhetsrapportering har bromsat marknaden. Med nya regler på plats ser Position Green bättre förutsättningar för tillväxt efter ett turbulent år.

  • Konsultbolaget lämnar Malmö 

    Avega lägger ner sin verksamhet i Malmö för att fokusera på verksamheterna i Stockholm och Göteborg. Nedläggningen berör ett 20-tal personer. 


  • Dugs vd: ”Vi har inte dolt någonting”

    Nasdaqs hot att avnotera Dug Foodtech från First North kan vara en ”spill over-effekt” från händelser i andra bolag. Det säger vd Helene Nielsen när hon för första gången kommenterar situationen och menar att bolaget inte undanhållit något.

  • Östes bolag faller som dominobrickor

    Tre av Öste-sfärens verksamhetsdrivande dotterbolag har nu gått i konkurs, tillsammans med ytterligare ett av ägarbolagen. Det mesta av värdet i Aventure-konkursen ser därmed ut att ha gått upp i rök. Men frågetecken kvarstår.

  • Köttodlarnas nya giv

    Re:meat byter namn. Enligt Malmöbolagets medgrundare Jacob Schaldemose Peterson handlar det om mer än bara ett namnbyte. – Det är ett byte av hela vår strategi, säger han.

  • Nya konkurser bland Öste-bolagen

    Dominobrickorna i Oatly-bröderna Östes företagsimperium fortsätter att falla. I spåren av ägarbolagens konkurser har två av portföljbolagen i sfären kastat in handduken och ytterligare ett ser ut att vara nere för räkning.

  • Björn Öste: ”Vi ger inte upp”

    Oatlygrundaren Björn Öste kommenterar nu konkursen i sitt investeringsbolag Aventure. Avgörande följdfrågor förblir dock fortsatt obesvarade. Vad betyder det till exempel att inte ge upp när uteblivet kapitaltillskott medför konkurs?

  • Ännu ett Öste-bolag i konkurs

    Med konkursen i bröderna Östes forskningsbolag Aventure kommer ytterligare en konkurs – i bolaget Öste Ventures. Konkursförvaltaren Simon Henderson vill nu hitta nya huvudägare som kan driva dotterbolagen vidare.

  • Oatly-brödernas Aventure i konkurs

    Oatly-grundarna Björn och Rickard Östes forsknings- och utvecklingsbolag Aventure har försatts i konkurs. Bolaget var ursprungligen en del av Oatly-sfären och står bakom Lundabolag som Lument och Double Good.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Paulsson säljer ärtfabriken i Bjuv

    Ärtor i Bjuv blev ingen bra affär för Erik Paulsson-familjen efter köpet från Findus 2016. Nu är bolaget Foodhills sålt till en utländsk köpare i ett av våra grannländer. Prislappen? En hundring.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.