Logistik-techbolaget siktade på att bli lönsamt under 2025. Nu vill Sib Solutions, med vd Stefan Borg, istället trycka gasen i botten och ta in pengar på nytt.
Lundaföretaget Sib Solutions utvecklar system för logistikövervakning, där intelligent video övervakar gods när det hanteras på lager och varnar om något blir felhanterat.

I början av året tog bolaget in 22 miljoner kronor från bland annat Willard Ahdritz, grundare av Kobalt Music Group, och finansmannen Svante Andreen, tidigare chef för Nordeas corporate finance. Då skulle pengarna gå till en global expansion samtidigt som bolaget räknade med att bli lönsamt under 2025.
Nu har bolaget tänkt om och vill istället fortsätta att satsa på tillväxt och tar därför in pengar på nytt.
— Vi är ett tillväxtbolag så vi vill gasa på och växa så mycket vi kan. Man ska fylla på kassan när man kan och inte när man måste, säger vd Stefan Borg till Rapidus.
Hur mycket kapital som ska tillföras bolaget är inte bestämt, men mellan 15 – 20 miljoner kronor är en fingervisning om vad bolaget hoppas på.
— Där vill vi gärna hamna. Men vi har inga problem med ett utfall som kan bli både under eller över.
Stor del av beloppet säkrat
”En signifikant del” av beloppet är redan hemma, genom än så länge icke namngivna investerare, uppger Stefan Borg.
Han grundade Sib Solutions 2017 tillsammans med Staffan Persson och Lennart Bergström. Bolaget har tidigare uttryckt planer om att börsnoteras, men än så länge har bolaget valt att avvakta detta. Stefan Borg beskriver det dock som ett av flera tänkbara scenarier i framtiden.
Sib Solutions har nu kunder i åtta länder – bland annat Postnord, Bileko Car Parts och Scania – som genom sin fond Scania Growth Capital II också är delägare i bolaget.
Intäkterna, mätt i CARR (Contracted Annual Recurring Revenue) ligger på cirka 21 miljoner kronor. Under 2024 gjorde en bolaget en förlust på dryga 40 miljoner kronor, men resultatet ska under 2025 ha förbättrats enligt Stefan Borg.
— Vi kan bli lönsamma imorgon, det handlar inte om det. Det är en balansgång hela tiden. Är man ett tillväxtbolag så satsar man på framtiden och vi kommer fortsätta satsa på tillväxt ett par år framåt, säger Stefan Borg.
Julia Fryklund










































