Trumps handelskrig skapar osäkerhet bland skånska företag. USA hotar med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.
Det var den 2 april i år som Donald Trump meddelade att USA skulle införa höga tullsatser på i princip all import, en dag han utropade till Liberation Day.

– Då började telefonerna ringa här. Vad är det som händer och hur ska vi hantera det? säger Malin Madsen som är strategisk rådgivare i tullfrågor och internationell handel på Sydsvenska Handelskammaren.
Hon vittnar om en omfattande osäkerhet bland de skånska exportföretagen och för den delen deras kunder på andra sidan Atlanten.
Hundratals intresserade och undrande företag har deltagit vid de olika informationstillfällen som Handelskammaren hållit i sedan i våras.
– Förutsättningarna ändras hela tiden. Man lägger på tullar och så drar man bort tullar. Osäkerheten i sig gör ju att man drar sig för att skicka någonting. En container som ska till USA kan ta månader och att nu säga hur läget kommer att vara om två månader är nästan omöjligt, det kan ha hänt hur mycket som helst på vägen.
Dessutom har USA flaggat för att höja hamnavgifterna utan att närmare precisera när, vilket bidrar ytterligare till osäkerheten.
Malin Madsens bild är att de flesta skånska exportbolag än så länge kör på och hoppas lösa problemen efterhand. Formellt är det de amerikanska importörerna som ska betala importtullarna.
– De företag jag pratar med känner en ganska stor solidaritet med sina köpare i USA. Jag upplever att det finns en vilja att fördela kostnaden. Men om man inte vet vad man har att göra med i slutändan så är det också svårt att bestämma vem som ska ta vilka kostnader.
Ett specifikt problem som ställer till det för många företag är högre tilläggstullar på stål och aluminium som ingår i sammansatta produkter. Med undantag för vissa varugrupper måste företag som vill exportera en produkt som innehåller något av detta nu särredovisa värdet, vikten och ursprunget av det stål eller aluminium som ingår.
– Vi har sett exempel på att företag annars drabbas av att produkten beläggs i sin helhet med den betydligt högre tilläggstullen, säger Malin Madsen och fortsätter:
– Just nu gäller det stål och aluminium men även koppar, om än i mindre utsträckning. Sedan diskuterar man varor som virke och timmer eller halvledare. I USA:s överenskommelse med EU nämns en intention att inte lägga till ytterligare tullar på dessa varor, men det är svårt att våga lita på det. Om det kommer ett snabbt besked om höjda tullavgifter på vissa sorters virke och man har en container på väg till USA är det kanske för sent att stoppa den.
Hon påpekar att vi inte sett de fulla effekterna av tullkaoset än.
– Osäkerheten är en sak. Höjda avgifter går att hantera. Men vi har en hel del små företag som kanske lever från order till order. Om större företag skjuter fram projekt och säger ”vi tittar på det nästa år när det har lugnat ner sig” kan det ju vara en existensfråga för dem. Det har vi inte sett riktigt den fulla effekten av, säger Malin Madsen.
Ola Nilsson