Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.
Tekniken är baserad på generativ AI, som lär sig att att generera innehåll som efterliknar inlärningsunderlaget. I det här fallet handlar det om skådespeleri, där bolaget samarbetar med skådespelare som tränat upp AI:n. Med hjälp av Lingotions produkt kan sedan karaktärerna i spel få skådespelartalang och i realtid generera repliker med samma tonfall och känslor som skådespelaren bakom skulle ha uttryckt sig.

– Det ändrar hela sättet som man bygger spel på. I dag är majoriteten av alla spelstorys linjärt skrivna, möjligen med några få förgreningar som spelaren kan välja. Med vårt system kodar du fram en historia, säger Andreas Rodman och fortsätter:
– Det kräver också ny kompetens. Vi går från traditionella författare till en hybrid mellan författare och programmerare. Lingotion har även löst de etiska, arbetsrättsliga och legala problemen kring generativ AI och sätter skådespelaren i centrum genom agera som en agent och ge royalty på försäljningen.
Nästa år siktar han på att lansera en uppdaterad version av sin röstskådespelar-AI. Därefter kommer en version som ska inkludera ansiktsanimationer, som följer replikerna med skådespelarens unika ansiktsuttryck.
– Nyckeln är att kunna köra detta i realtid inuti spelmotorn och inte i molnet. Ingen har gjort något liknande tidigare, vi forskar fram helt nya AI-arkitekturer. Jag är övertygad om att det så småningom kommer många konkurrenter, men de behöver ta sig över många stora trösklar för att hinna ikapp oss, säger Andreas Rodman.
Emiliano Strauss