måndag 25 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Move By Bike tar sig ur krisen

|  
|  

Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

Spotlight-noterade Move By Bike tvingades i januari att ansöka om rekonstruktion. Rekonstruktionen förlängdes sedan vid mer än ett tillfälle av Malmö tingsrätt.

När Rapidus pratade med Fredrik Videlycka i maj hoppades han att bolaget skulle komma ur rekonstruktionen ”innan sommaren”. Så blev det inte riktigt – men nästan.

Den 5 augusti vann rekonstruktionsplanen laga kraft. Bolaget var därmed inte längre i rekonstruktion.

Fredrik Videlycka.

– Nu är vi formellt godkända som varande ur rekonstruktion, det känns väldigt roligt, säger Fredrik Videlycka.

Planen bygger på en ackordsuppgörelse där fordringsägarna får 25 procent, vilka förfaller till betalning inom kort. De lån bolaget tagit för att finansiera verksamheten under rekonstruktionen konverteras nu till aktier. Dessutom har en nyemission tillfört bolaget strax under 6 miljoner kronor, pengar som i huvudsak ska användas för att betala skulderna i enlighet med ackordsuppgörelsen.

– Emissionen var riktad till investerare som visat intresse för bolaget, befintliga men även nya.

På fredagen släppte Move By Bike en delårsrapport för årets andra kvartal. Jämfört med samma period förra året fördubblades omsättningen till 8,4 Mkr samtidigt som förlusten mer än halverades.

Bakom utvecklingen ligger ett nytt fokus på konsolidering, att avsluta olönsamma kundavtal och renodla verksamheten geografiskt till Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Bland annat har det olönsamma dotterbolaget Bzzt försatts i konkurs. Bolaget har också en ny intäktskälla från att sälja reklamplats på själva fraktcyklarna. Där syns bland annat samarbetspartnern Airmee som Move By Bike fungerar som transportör till.

– Vi har skiftat strategi till att bli lönsamma, tidigare har omsättning och tillväxt varit fokus. Det senaste året har det varit full gas på att rationalisera och skära.

Efter avslutad rekonstruktion har Move By Bike kunnat investera i åtta nya fordon. Utöver det ska bolaget fortsätta att växa med befintliga kunder och befintliga resurser.

– Vi har prognostiserat att gå med vinst mot slutet av året, det är det vi siktar på. Vi fortsätter på den inslagna vägen, säger Fredrik Videlycka.

Ola Nilsson

Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Bioglan växlar upp produktion

    Läkemedelsbolaget Bioglan i Malmö går från klarhet till klarhet. Tillväxten pekar stadigt uppåt och volymerna ökar. Nu siktar vd Simon Björklund på att dubbla fjolårets rekordomsättning.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.


  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Hänt i vecka 26

    Finansiella räddningar i krysset var tongivande i veckans nyhetsflöde från skånska företag. Här figurerar bolag som Doxa, Alligator och Move By Bike, men också två starka kvinnor som gör affärer med varandra.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.

  • Sturups minskning tillfällig

    Svenska medier larmade nyligen om att inrikesflygandet minskade under november. Rapidus har tittat närmare på statistiken från Malmö Airport, som bland annat sänktes av affärsresandets svaga utveckling.

  • Danska politiker vill flytta SAS

    Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Det visar en rundringning som Rapidus gjort bland Folketingets näringspolitiska talespersoner.