tisdag 14 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Move By Bike tar sig ur krisen

|  
|  

Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

Spotlight-noterade Move By Bike tvingades i januari att ansöka om rekonstruktion. Rekonstruktionen förlängdes sedan vid mer än ett tillfälle av Malmö tingsrätt.

När Rapidus pratade med Fredrik Videlycka i maj hoppades han att bolaget skulle komma ur rekonstruktionen ”innan sommaren”. Så blev det inte riktigt – men nästan.

Den 5 augusti vann rekonstruktionsplanen laga kraft. Bolaget var därmed inte längre i rekonstruktion.

Fredrik Videlycka.

– Nu är vi formellt godkända som varande ur rekonstruktion, det känns väldigt roligt, säger Fredrik Videlycka.

Planen bygger på en ackordsuppgörelse där fordringsägarna får 25 procent, vilka förfaller till betalning inom kort. De lån bolaget tagit för att finansiera verksamheten under rekonstruktionen konverteras nu till aktier. Dessutom har en nyemission tillfört bolaget strax under 6 miljoner kronor, pengar som i huvudsak ska användas för att betala skulderna i enlighet med ackordsuppgörelsen.

– Emissionen var riktad till investerare som visat intresse för bolaget, befintliga men även nya.

På fredagen släppte Move By Bike en delårsrapport för årets andra kvartal. Jämfört med samma period förra året fördubblades omsättningen till 8,4 Mkr samtidigt som förlusten mer än halverades.

Bakom utvecklingen ligger ett nytt fokus på konsolidering, att avsluta olönsamma kundavtal och renodla verksamheten geografiskt till Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Bland annat har det olönsamma dotterbolaget Bzzt försatts i konkurs. Bolaget har också en ny intäktskälla från att sälja reklamplats på själva fraktcyklarna. Där syns bland annat samarbetspartnern Airmee som Move By Bike fungerar som transportör till.

– Vi har skiftat strategi till att bli lönsamma, tidigare har omsättning och tillväxt varit fokus. Det senaste året har det varit full gas på att rationalisera och skära.

Efter avslutad rekonstruktion har Move By Bike kunnat investera i åtta nya fordon. Utöver det ska bolaget fortsätta att växa med befintliga kunder och befintliga resurser.

– Vi har prognostiserat att gå med vinst mot slutet av året, det är det vi siktar på. Vi fortsätter på den inslagna vägen, säger Fredrik Videlycka.

Ola Nilsson

Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • ”Dela upp Svenska Kraftnät”

    Det statliga affärsverket Svenska Kraftnät har fullt fokus på vinstmaximering. Det slår negativt mot företag i elprisområde 4. Därför bör myndigheten delas upp. Det säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.


  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Hänt i vecka 26

    Finansiella räddningar i krysset var tongivande i veckans nyhetsflöde från skånska företag. Här figurerar bolag som Doxa, Alligator och Move By Bike, men också två starka kvinnor som gör affärer med varandra.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.