Sveriges Annonsörer befarar att de kommande kraven i Green Claims Directive kan bli så tunga att de nya reglerna motverkar sitt syfte – och istället leda till “green hushing”.
I sitt remissvar till regeringen ser branschorganisationen flera risker med förslaget.
– En möjlig fara är att om du får ett påstående prövat och godkänt, och använder det i din marknadsföring, så är det fortfarande inte en garanti för att marknadsföringen inte skulle kunna vilseleda. Det beror ju på hur påståendet sedan kommuniceras och uppfattas. Där finns ett glapp där vi inte vet om man kan känna sig helt trygg som annonsör, säger Ulrika Wendt, jurist på Sveriges Annonsörer.
En stor fråga rör hur lång tid det kommer att ta att få ett godkännande och vad det kommer att kosta. EU:s egna beräkningar pekar på kostnader uppemot en halv miljon kronor i mer komplicerade fall.
– Kommunikationsbranschen överlag är ganska snabb, man vill ju få ut sina budskap. Här kommer man att behöva räkna med mycket längre ledtider, det blir ett helt annat tänk. Än så länge finns det inte någon tidsram för hur snabbt ett påstående ska vara verifierat.
Kan leda till green hushing
Om företag anser det nya systemet för dyrt eller krångligt kan det leda till att de helt avstår från att berätta om miljöfördelarna de kan erbjuda, så kallad green hushing.
– Och då förfelas hela syftet med direktivet. Man vill ju att konsumenterna ska välja rätt produkter, men om de inte får någon information blir det ju svårt, säger hon och fortsätter:
– Egentligen är det redan idag så att du måste ha de bakomliggande bevisen för att det du påstår är korrekt.
Ola Nilsson