onsdag 15 januari 2025

inloggad som

…men de nya reglerna får kritik

|  
|  

Sveriges Annonsörer befarar att de kommande kraven i Green Claims Directive kan bli så tunga att de nya reglerna motverkar sitt syfte – och istället leda till “green hushing”.

I sitt remissvar till regeringen ser branschorganisationen flera risker med förslaget.

– En möjlig fara är att om du får ett påstående prövat och godkänt, och använder det i din marknadsföring, så är det fortfarande inte en garanti för att marknadsföringen inte skulle kunna vilseleda. Det beror ju på hur påståendet sedan kommuniceras och uppfattas. Där finns ett glapp där vi inte vet om man kan känna sig helt trygg som annonsör, säger Ulrika Wendt, jurist på Sveriges Annonsörer.

En stor fråga rör hur lång tid det kommer att ta att få ett godkännande och vad det kommer att kosta. EU:s egna beräkningar pekar på kostnader uppemot en halv miljon kronor i mer komplicerade fall.

– Kommunikationsbranschen överlag är ganska snabb, man vill ju få ut sina budskap. Här kommer man att behöva räkna med mycket längre ledtider, det blir ett helt annat tänk. Än så länge finns det inte någon tidsram för hur snabbt ett påstående ska vara verifierat.

Kan leda till green hushing

Om företag anser det nya systemet för dyrt eller krångligt kan det leda till att de helt avstår från att berätta om miljöfördelarna de kan erbjuda, så kallad green hushing.

– Och då förfelas hela syftet med direktivet. Man vill ju att konsumenterna ska välja rätt produkter, men om de inte får någon information blir det ju svårt, säger hon och fortsätter:

– Egentligen är det redan idag så att du måste ha de bakomliggande bevisen för att det du påstår är korrekt.

Ola Nilsson

Sveriges Annonsörer befarar att de kommande kraven i Green Claims Directive kan bli så tunga att de nya reglerna motverkar sitt syfte – och istället leda till “green hushing”.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lundabolaget som vill att du ska springa till jobbet

    Iamrunbox från Lund tillverkar ryggsäckar för löparpendlare. Nästa vecka deltar de på Rapidus och Danske Banks pitchevent. — Vi hoppas träffa smarta investerare, säger medgrundaren David Axelsson.

  • Labbet som ökar vinsten

    Kontraktslaboratoriet Redoxis i Lund ökar omsättning och vinst trots att kunderna, många mindre läkemedelsutvecklingsbolag, har svårt att finansiera sin forskning. Vd Malin Hultqvist förklarar tricket.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.