IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.
Under året har Lundabolaget hittills gjort tre nyemissioner varav den senaste stängde så sent som i fredags. Totalt har bolaget tagit in 14 miljoner kronor i år.
I maj förra året tog Johan Frilund över som vd. Tillsammans med Sensatives medgrundare och tidigare mångårige vd Mats Pettersson var han med och grundade ett annat Lundabolag, Lifefinder. Mats Pettersson är numera teknisk chef och styrelseledamot i Sensative.
– Jag kom in som rådgivare på Mats initiativ för drygt två år sedan. Sensative var då en tio år gammal startup som behövde skala upp sin tillväxt. Vi har egentligen bara varit lönsamma enskilda kvartal, säger Johan Frilund.
Sensative har två delar i sin produktportfölj: Dels fysiska IoT-sensorer, dels en plattform som kan koppla ihop sensorer och uppkopplade prylar från olika tillverkare med applikationer och tjänster från andra företag.
Johan Frilund säger att pandemin slog hårt mot bolaget som sedan dess gjort en nystart. Hans uppdrag är nu att få fart på tillväxten. Bolaget omsatte 22,5 miljoner kronor förra året och räknar med 40 Mkr i år. Målet är att i det närmaste fördubbla omsättningen årligen framöver.
Johan Frilund menar att Sensative utvecklat ”starka men generiska” produkter, vilket gjort det svårt att tränga igenom på marknaden.
– Under det gånga året har vi arbetat mycket med att få till starka paketeringar inom specifika områden, som skapar direkt slutkundsvärde och går att sälja till flera kunder utan stora anpassningar.
Ett sådant exempel är ett projekt där bolaget i samarbete med en brittisk tågoperatör använt sin teknik för att med sensorer i sätena känna av om bokade platser faktiskt är upptagna när tåget avgått. Idag lämnas många platser tomma när resenärer inte dyker upp och informationen kan användas för att skapa högre beläggning och större intäkter för operatören.
– Som vi ser det är vi nog de enda som kan leverera den här lösningen.
Efter framgångsrika tester är en upphandling med tågoperatören igång. Det är en av flera större affärer där Sensative väntar svar under hösten. Det är mot den bakgrunden årets finansieringsrundor gjorts.
– Det är kapital från befintliga ägare för att finansiera runway fram till upphandlingarna vi nu inväntar svar på.
Ola Nilsson