fredag 22 november 2024

inloggad som

OXE Marine i finansknipa

|  
|  

Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

OXE Marine tillverkar diesel-utombordare och kunderna finns främst inom militär, kusträddning och andra typer av arbetsbåtar. Efterfrågan finns på bolagets motorer. Exempelvis har Nato beslutat att fasa ut bensin som drivmedel för att helt gå över till diesel.

Försäljningen har på fem år nästan dubblats från 99 Mkr till 190 Mkr under 2023. Dock har förlusterna varit tunga med omkring 100 Mkr i negativt rörelseresultat per år.

Kassan sinar men enligt bolaget återstår det att se exakt hur den finansiella ställningen ser ut.

– Vi håller nu på att förhandla med våra större finansiärer, inklusive Europeiska investeringsbanken EIB, om hur vi ska återställa balansräkningen, säger vd Paul Frick till Rapidus och fortsätter:

– Jag är optimistisk eftersom vi nyligen fått flera order som ger oss arbetsro i höst och det faktum att vi kan öka produktion och försäljning utan att öka kostnaderna.

Enligt en kvartalsrapport som bolaget släppte i fredags var försäljningen i stort sett oförändrad på 45 Mkr under det andra kvartalet jämfört med samma period i fjol. Rörelseförlusten minskade dock från 35 Mkr till 18 Mkr.

OXE Marine är noterat på First North sedan 2017 och aktiens värde har sedan dess i princip raderats med 97 procent.

Huvudägare är bolaget PSP Stockholm AB, men den enda styrelseledamoten Thomas D’Azevedo. En mer namnkunnig ägare med drygt 8 procent är Christian von Koenigsegg.

Gunnar Wrede

Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.