Den danska logistikjätten DSV lät bygga ett av Nordens största logistikcenter vid E6:an utanför Landskrona och nu har fastighetsbolaget Catena köpt centret. Så mycket värderas fastigheten till.
Ingen som kört förbi Landskrona på E6:an har undgått att se de gigantiska lagerladorna som växt fram det senaste året. Dessa blir ett av Nordens största logistikcenter när den danska transportjätten DSV i september inviger de cirka 180.000 kvadratmetrarna i Landskrona.
Fastigheten värderas till 2,4 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande som Catena skickade ut i fredags med budskapet att DSV genomför en så kallad sale-lease-back-affär där Catena köper fastigheten.
Affären görs som en bolagsaffär och i bolaget finns cirka 1,8 miljarder kronor i skulder som Catena tar över. Mellanskillnaden mot fastighetsvärderingen, 600 Mkr, erläggs som köpeskilling. I samband med transaktionen tecknar DSV ett elvaårigt hyresavtal.
– Vi är väldigt glada över den här affären. Vi har en mycket lång investeringshorisont och ser fram emot att äga fastigheten med DSV som hyresgäst, säger Catenas vd Jörgen Eriksson till Rapidus.
DSV är Danmarks tredje största börsnoterade företag mätt i börsvärde på 227 miljarder danska kronor. Omsättningen bara under första kvartalet i år uppgick till 38 miljarder DKK. DSV är en av de största transportleverantörerna i världen efter Deutsche Post DHL Group, Kuehne + Nagel och DB Schenker.
Den nya byggnaden kommer, tillsammans med befintliga lokaler, att tjäna som logistikhub för den nordiska marknaden. Med de nya byggnaderna kommer DSV i Landskrona att erbjuda en total lageryta på 225.000 kvadratmeter och med kontor kommer DSV att nå 270.000 kvm.
Personalstyrkan i Landskrona ska utökas från 60 till 150 anställda.
De nya byggnaderna inkluderar två nya lager. Ett kommer att ha temperaturkontrollerade lagerzoner för färskvaror. Byggnaden kommer också att hysa ett lager för hälso- och läkemedelsindustrin i Öresundsregionen. Den andra byggnaden är ett mer traditionellt lager med automatiserade lösningar.
– Expansionen i Öresundsregionen och Landskrona kommer från ett strategiskt beslut redan 2010. Vi tror på läget, både i förhållande till Norden och länderna i södra Europa, säger Ian Swinhoe, vd för DSV Solutions Sweden.
Byggentreprenör vid uppförandet har varit Tommy Allström Byggproduktion, TAB, från Lindesberg i Mellansverige. Bygget var TAB:s största projekt hittills. DSV vill inte uppge byggkostnaden.
– DVS ser Landskrona-Helsingborg som en av de viktigaste logistikregionerna i Sverige och blev därför ett naturligt val för vår expansion. Helsingborg har järnväg och tillgång till motorvägar samt Sveriges näst största containerhamn och närhet till kontinenten.
Keld Broksø
Gunnar Wrede