Life Finder Systems når sitt första kommersiella genombrott med en order från rederiet Wallenius Wilhelmsens amerikanska flotta Arc.
Arc står för American Roll-On Roll-Off Carrier. Ordern gäller ett av flottans nio fartyg, med option på resterande åtta, vars besättning ska förses med Lundabolagets säkerhetssensorer. IoT-sensorerna kan lokalisera var besättningen befinner sig på fartyget och till exempel detektera temperaturavvikelser samt om någon faller överbord. Tekniken ska särskilt användbar vid olyckor.
– Vi har jobbat med Arc sedan i höstas och lyckats lösa en stor utmaning som de haft på sina fartyg och som är en utmaning för hela den marina flottan. Det finns i dag ingen annan teknik som med träffsäkerhet kan hitta besättningen vid olyckor. Branschen arbetar extremt mycket med säkerhet, men ändå sker det olyckor och besättningen är väldigt utsatt, säger Life Finders vd Anders Schening till Rapidus.
Arc är svensk-norska Wallenius Wilhelmsens varumärke i USA. Med sina 128 fartyg, 9.500 anställda och en årsomsättning på över 5 miljarder dollar är rederiet störst i världen inom så kallade Ro-ro-transporter, det vill säga “roll on, roll off”-fordonstransporter.
– Det är ett stort genombrott för oss och vi tror att det kommer att ge ringar på vattnet. Wallenius har ju funnits med i bakgrunden hela tiden när vi förhandlat med Arc, de vill testa tekniken i en mindre flotta nu och ser möjligheten att implementera den på hela rederiet, inklusive hamnverksamheter, säger Anders Schening och fortsätter:
– De gillar skalbarheten i infrastrukturen som vi erbjuder, med hårdvara och mjukvara som kommunicerar med både våra och andras sensorer och integreras mot befintliga larmsystem. Vårt mål är att skapa en ny industristandard.
Life Finder har hittills rest cirka 7 miljoner kronor i nyemissioner och i sommar är planen att ta in ytterligare ett par miljoner.
– Det blir en mindre brygga på ungefär 2 miljoner kronor inför nästa skalning, säger Anders Schening.
Emiliano Strauss