fredag 22 november 2024

inloggad som

Upprustningen ökar hennes affär

|  
|  

Marie Bengtsson, vd för IT-företaget Advenica i Malmö, noterar rekordförsäljning under 2023. Bakom tillväxten ligger främst försvarets beställningar av utrustning för krypterad information.

Advenica utvecklar säkerhetslösningar för både civilt och militärt bruk. Det handlar om hårdvara med tillhörande mjukvara, tänk en burk hos avsändaren som krypterar information som skickas till en mottagare med en likadan burk som avkodar.

Det svenska försvaret är en stor kund, utrikesdepartementet en annan. Till exempel använder svenska ambassader runt om i världen Advenicas kryptering för sin kommunikation.

I det börsnoterade bolagets rapport för det fjärde kvartalet som kom på måndagen steg omsättningen med 25 procent på helåret till 149 miljoner kronor. Under det fjärde kvartalet backade dock omsättningen marginellt.

– Vi noterar den högsta omsättningen i bolagets historia på helåret. Att det inte var tillväxt i det fjärde kvartalet beror på en väldigt tuff jämförelsesiffra för motsvarande kvartal i fjol, säger Marie Bengtsson och fortsätter:

– Vi upplever ända sedan 2020 en stark efterfrågeökning från försvaret och att den nu accelererar. Men våra produkter är säkerhetsklassade och ledtiderna kring kontroller och verifiering är långa. I gengäld kan vi sälja produkten under lång tid när den väl är framtagen.

Bolagets affärsområde med namnet Design House är bolagets tillväxtdrivare. Här tar man fram krypteringsutrustning tillsammans med kunden, till exempel det svenska försvaret. Utvecklingstiden kan dock vara 5 år eller mer.

Bolaget går alltjämt med förlust och har så gjort så länge Marie Bengtsson kan minnas. Hon började som finanschef 2015. Men en helårsförlust på 48 Mkr när hon tillträdde som vd 2019 var under 2023 nere på 4,9 Mkr (EBIT). Pengar från en nyemission 2022 som gav 45 Mkr har inte behövt tas i anspråk tack vare ett positivt kassaflöde.

– Vi har investerat tungt i utveckling, utökat våra kontorsytor och anställt personal. Förlusten är kalkylerad. Men under 2024 har vi budgeterat ett positivt resultat, säger Marie Bengtsson.

Trots att upprustningen är den främsta orsaken till Advenicas tillväxt ser hon en stor potential i den civila marknaden.

– Om bara folk kunde förstå att det inte räcker med en vanlig brandvägg för att skydda kritisk information så skulle vi sälja mycket mer, säger hon.

Marie Bengtsson medverkar på Rapidus event i Helsingborg den 6 mars, då vi fortsätter att diskutera försvarsindustrins utveckling i samband med den pågående upprustningen. Klicka här för att anmäla dig.

Gunnar Wrede

Marie Bengtsson, vd för IT-företaget Advenica i Malmö, noterar rekordförsäljning under 2023. Bakom tillväxten ligger främst försvarets beställningar av utrustning för krypterad information.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • Yubicos stickor säljer som smör

    Yubico, med medgrundaren Stina Ehrensvärd från Lund, ökade både försäljning och lönsamhet rejält i tredje kvartalet. Men vad hände med aktien?

  • Freedrum i konkurs

    Malmöbaserade Freedrum Studios ansökan om förlängd rekonstruktion gick inte igenom. Bolaget har försatts i konkurs. Det här händer nu.

  • Uppåt för skånsk försvarsindustri

    IT-bolaget Mildef i Helsingborg har fått en av sina enskilt största ordrar, värd 200 miljoner kronor. Och Malmöbolaget Advenica har fått ett viktigt Nato-godkännande.

  • Krympning kan bli stort för Alix Labs

    AI kräver superstarka processorer, men de ska också vara små. Alix Labs i Lund, med vd Jonas Sundqvist, har en maskin som krymper dem. Med global lansering i sikte har bolaget säkrat större delen av en nyemission på 165 Mkr.

  • Nystart för Sensative

    IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.

  • Därför nappar Doro på norska budet

    Det noterade Malmöbolaget Doros styrelse rekommenderade i förra veckan ägarna att acceptera ett bud från norska Xplora. Nu förklarar styrelseordförande Juha Mört hur de resonerar.

  • Google öppnar dörren för Zaplox

    Först Apple Wallet, sedan Google Wallet. I sommar har Lundabolaget Zaplox, med vd Tess Mattisson, lanserat världens första digitala hotellnyckellösning för Android-användare, framtagen i samarbete med Google. En första installation finns på Petter Stordalens hotell Clarion Hotel Post i Göteborg.

  • Skånsk IoT i Sveriges största rederi

    Life Finder Systems når sitt första kommersiella genombrott med en order från rederiet Wallenius Wilhelmsens amerikanska flotta Arc.

  • Freedrum ur takt igen

    Malmöbolaget Freedrum Studios har fått en ansökan om företagsrekonstruktion godkänd i tingsrätten. Det är inte första gången bolaget är i ekonomisk knipa.