Livsmedelsproducenten Midsona, med varumärken som Friggs och Kung Markatta, fick se försäljningen vika i fjol. Arbete pågår för att öka lönsamheten.
Midsona, med säte i Malmö, omsatte 3,8 miljarder kronor under helåret 2023, vilket var en marginell minskning. Rörelseresultatet vändes dock till plus 29 Mkr, jämfört med katastrofresultatet minus 465 Mkr året innan. Finansiella kostnader och skatt gör dock att det inte blir något kvar till aktieägarna på sista raden som stannade på minus 53 Mkr.
Vd Peter Åsberg pekar dock i rapporten, som kom på torsdagen, på att ett starkt kassaflöde möjliggjort en minskning av bolagets nettoskuld.
”För att ytterligare stärka vår position kommer vi att fortsätta att harmonisera sortimentet genom ett minskat antal artiklar, omförhandling av olönsamma avtal och avyttring av icke strategiska varumärken”, skriver Peter Åsberg i rapporten och vidare:
”I takt med inflationen avtar och att eventuella räntesänkningar implementeras ser jag med tillförsikt fram emot en köpstarkare konsument som kan betala för hållbara alternativ. Sammantaget är jag försiktigt positiv till det generella marknadsläget och Midsonas utsikter under 2024.”
Gunnar Wrede