Säljstoppet för Hövding är allvarligt, men överklagningsbart. Den verkliga dödsdomen är att bolaget åläggs att återkalla alla Hövding 3 från slutkunder – som lär resa krav på att få pengarna tillbaka.
Konsumentverket har bestämt sig för att döda Hövding, inte bara med ett skott utan fyra, liksom för att säkerställa att offret verkligen oskadliggörs. Det är slutsatsen man kommer till efter att ha läst verkets senaste 20-sidiga beslut som summeras i fem punkter, varav bara punkt ett gäller ett säljförbud i Sverige.
Punkt två förelägger Hövding att dra tillbaka produkten från samtliga återförsäljare i Sverige. Punkt tre förelägger bolaget att återkalla produkten från svenska slutanvändare.
Sedan kommer punkt fyra: Konsumentverket förelägger Hövding att senast sex veckor efter delfåendet av detta beslut inkomma med en redovisning över antalet utrustningar som bolaget har dragit tillbaka från återförsäljare och slutanvändare.
Sex veckor och strax före jul. Som om Konsumentverket ger Hövding en dålig spade och säger till bolaget att skynda på med att gräva sin egen grav.
Punkt fem är ett vite om 3 miljoner kronor om de övriga fyra punkterna inte efterlevs.
– Cykelairbagen Hövding 3 är det enda som bolaget sålt under fem års tid. Så vi är i praktiken ålagda att ta tillbaka hela försäljningen de senaste fem åren, säger Joel Eklund, Hövdings ägare och ordförande.
Kunderna lär vilja ha pengarna tillbaka om de ska lämna tillbaka produkten. Hövdings försäljning de senaste fem åren kan summeras till storleksordningen en halv miljard kronor.
Rapidus har sökt Konsumentverket som inte vill tala i telefon utan kräver skriftliga frågor. På frågan om återkallandet innebär att Hövding också blir återbetalningsskyldiga är svaret på mail från pressansvarig Hans Lundin:
– Det blir en sak mellan Hövding och kunden att hantera hur kompensation ska ske.
Därefter har Rapidus återkommit till Joel Eklund och frågat dels hur bolaget resonerar kring eventuella återbetalningskrav, dels hur stor Hövdings kassa är.
Joel Eklund avböjer att besvara frågan om aktuell storlek på kassan och säger att bolaget får återkomma om frågan kring återbetalning.
Hövdings vd Sofia Svensson fick också frågan hur bolaget resonerar kring ersättning till kunderna vid ett återkallande:
– Vi arbetar med att sätta en plan för hur det ska gå till med en fysisk återkallelse. Det är en stor logistisk apparat i två led, kunder och återförsäljare. Så snart vi har lösningen på plats kommer vi att informera våra kunder hur de ska gå till väga, svarar hon.
Gunnar Wrede