Att Malmö FF är Sveriges rikaste idrottsklubb är välkänt. Klubben har dessutom störst sponsorintäkter.
Malmö FF hade högre intäkter än någon annan idrottsklubb i Sverige förra året: 588,6 Mkr (566,6). Sponsorstödet uppgick till 74,7 mkr (54,9).
Tidningen Sport & Affärer har rankat klubbarna i de största lagidrotterna utifrån intäkter. Nyligen kollade Rapidus ekonomin i de skånska SHL-klubbarna Rögle och Malmö. Det är bara Rögle som kvalar in på topp 15 i listan.
Malmö FF är etta med sina 588,6 Mkr i fjol före Djurgården på 344,5 Mkr. Rögle är trea bland hockeyklubbarna och nia totalt på 190,5 Mkr medan Malmö Redhawks 118,9 Mkr räcker till tolfte plats bland SHL-klubbarna.
MFF:s intäkter kommer främst från Uefa (pris- och tv-pengar) 197,9 Mkr, spelarförsäljningar 100,9 Mkr och matchintäkter 81,4 Mkr. Sponsorer står för 74,7 Mkr. Trots detta sjönk MFF:s resultat till 82,4 Mkr från 153,9 året innan. MFF har ett eget kapital på hela 700,6 Mkr (618,2).
I jämförelse hade Helsingborgs IF intäkter på 87,7 Mkr vilket gav en nionde plats bland fotbollsklubbarna. Llaget åkte ur Allsvenskan och spelar nu i Superettan.
De 16 allsvenska klubbarna omsatte nästan 2,8 miljarder kronor 2022 – en ökning med 1 miljard på två år.
En av många stora MFF-sponsorer är Eleda Group, som sedan 2019 är namnsponsor för MFF:s hemmaarena. Eleda och dotterbolaget Akeas sponsringsmodell har fyra byggstenar: affärsutveckling, varumärkesplacering, kund- och personalvård samt Corporate Social Responsibility (CSR).
– Vi drar nytta av kraften i starka idrottsvarumärken både för att stärka våra egna varumärken och att vårda kunder och personal. När det gäller CSR använder vi FN:s globala mål som karta och kompass i samverkan med klubbarna, säger Ingemar Queckfeldt, Head of sponsorship på Akea som sponsrar en rad skånska föreningar.
Han berättar att de mäter nyttan av alla avtal utifrån medial räckvidd i tv, webb och print samt utvärderar antal event och allmän samhällsnytta.
– Kort sagt: Vi använder föreningslivet som vår marknadsplats, vi supporterar föreningslivet då vi bedömer att föreningslivet är en vital del av ett hållbart samhälle, säger Ingemar Queckfeldt.
På damsidan är det också Malmö i topp – FC Rosengård vars intäkter landade på 34,8 Mkr (30,8) och en förlust på -0,8 Mkr vilket gör att det egna kapitalet är nere på 0,3 Mkr. Det återstår att se om det svenska damlandslaget kan bidra till att höja marknadsvärdet på damfotbollen.
Sölve Dahlgren