Framtidens fiskkonsumtion ska baseras på landodlad fisk. Det anser Åhusbaserade Gårdsfisk som vill bli landets ledande fiskleverantör. I ryggen har de delägare som Ax:son Johnson, Scan och LRF.
Rapidus inleder under hösten en specialbevakning av framtidens livsmedelsproducenter, som fortsätter i dag.
Bolaget Scandinavian Aquasystems, med Gårdsfisk som varumärke, har lyckats få konsumenterna att välja afrikansk rödstrimma och catfish istället för torsk och sej. Försäljningen har rusat från 200 till 214 000 kilo fiskprodukter på sju år.
Gårdsfisk har miljövänlig och cirkulär fiskodling på land. De gör allt i egen regi – från att bygga odlingsanläggningar till att tillverka konsumentprodukter.
– Framtidens mat är redan här när det gäller oss. Förra året hade vi en omsättning på 30 miljoner kronor och den 6 september var det tio år sedan vi startade, säger Johan Ljungquist som är vd (till vänster på bild).
Johan Ljungquist grundade bolaget tillsammans med Mikael Olenmark. Fisken föds upp i sötvattenanläggningar på land hos underleverantörer, lantbrukare, som sprider gödselvattnet på jordbruksmarken.
– Denna vecka har vi byggt färdigt anläggningen hos vår femte kontraktsuppfödare. Alla fem ligger på som högst en timmes avstånd från vår gård och lantbrukare står i kö för att bli producenter, säger han och fortsätter.
– Sedan pandemin har vi gått från att köpa in det mesta till att göra allt i egen regi. Vi äger avelsmaterialet och producerar fiskyngel. Vi bygger anläggningarna åt våra kontraktsuppfödare. Sedan tar vi emot fisken, slaktar, filéar och producerar livsmedel som fiskköttbullar och rökt fisk, och levererar produkterna till dagligvaruhandel. Det enda vi inte har är egen tillverkning av fiskfoder.
Dessa fiskar är allätare. Målet är att ha ett helt vegetabiliskt foder, något som snart blir verklighet då Gårdsfisk får en ny foderleverantör. Stora svenska livsmedelskedjor som Willys, City Gross och Ica finns bland Gårdsfisks kunder.
– Innan pandemin gick det mesta som hel fisk till restauranger. Nu säljer vi mest till livsmedelskedjor. Vi gör främst fiskköttbullar, panerade filéer och rökt fisk. Vårt mål är att bli ledande fiskleverantör i Sverige, ingen annan har tagit den positionen än, säger Johan Ljungquist.
Totalt har bolaget tagit in runt 100 miljoner kronor. Grundarna är fortfarande största ägarna med nära 50 procent. Därefter är det Ax:son Johnson med 15 procent samt Scan och LRF med 10 procent vardera.
– Vi har en pågående kapitalrunda där vi fått in totalt 27 miljoner som vi får avropa enligt en bestämd tidplan.
Var det svårt att få konsumenterna att välja er lite annorlunda fisk?
– Vi har jobbat mycket med det. Nu tycker de inte längre att vår rödstrimma är en konstig fisk, men vår catfish är fortfarande lite udda. Förpackningarna har vi också fått arbeta med. I början tyckte konsumenterna att produkterna såg alltför premium ut. Och vi har inte höjt priset sedan starten, priserna på våra produkter ligger nu i det nedre segmentet.
Vad är ert nästa mål?
– Att få en väloljad organisation där alla drar åt samma håll. Vi har gått från 7 anställda innan pandemin till 35 i dag. Nu är posterna för personal och investeringar tunga men 2025 räknar vi med att vara lönsamma.
Planerar ni att expandera utomlands med ert koncept?
– Vi är med i ett projekt för att titta på möjligheterna till expansion i Danmark, Tyskland, Polen och Litauen.
Elisabet Ottosson