fredag 18 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

E-handelskungen skruvar upp målen

|  
|  

Boozt har intagit tronen som Sveriges största e-handelsbolag. Nu skruvar det Malmöbaserade företaget upp målen ytterligare. Rapidus tog ett snack med onlinevaruhusets medgrundare och vd Hermann Haraldsson om e-handelsutmaningar, framgångsrecept och hushållens köpkraft.

Boozt omsatte 6,7 miljarder under 2022 och har drygt 400 anställda. Huvudkontoret ligger i Malmö och huvudmarknaden är Norden. Enligt bolagets vd Hermann Haraldsson har Boozt sedan 2017 genererat en betydligt högre nettoomsättningstillväxt än den nordiska marknaden – och det finns fler marknadsandelar att plocka.

Boozt presenterade därför på tisdagmorgonen nya finansiella mål. De långsiktiga ambitionerna är bland annat att ha en justerad rörelsemarginal överstigande 10 procent.

– Och om tio år ska vi vara fyra gånger så stora, störst i Norden inom mode och livsstil online. Vi ska vara ett household brand, säger Hermann Haraldsson, som menar ett “folk-varumärke” som alla känner till.

Boozt kan bäst beskrivas som ett varuhus på nätet, som säljer livsstilsprodukter och mode. Fokus ligger på mellanprissegmentet och premiumprodukter. Företaget har också två fysiska butiker för kosmetik, en i Danmark och en i köpcentret Emporia i Malmö. Men fysiska butiker är inget som Boozt vill satsa mer på.

– Vi ska växa som e-handel och skapa en bra upplevelse online. För att göra det ska det vara lätt att handla på Boozt. Priset ska vara rätt och vi ska erbjuda fantastisk kundservice, ett stort urval och snabba leveranser, säger Hermann Haraldsson.

I slutet av förra året gjorde branschsajten Market en kartläggning av Sveriges 200 största e-handlare, där man tittade på bolagens omsättning för 2021. Kartläggningen visar att det har skett förändringar i toppen det senaste året. Inte minst genom att den tidigare ettan, IT-produktföretaget Dustin, har tappat sin ledning och sett sig omsprungna av Boozt. Men trots att Boozt nu är kungen på e-handelstronen så skapar världsläget en viss osäkerhet.

– Det finns potential att växa mer i Norden. Samtidigt är världsläget osäkert och hushållens köpkraft har minskat. Jag tror att många e-handelsbolag kommer få det tufft. Men vi har hittat en affärsmodell som genererar vinst. Vi håller koll på lagersaldon, vårt cash flow och arbetar detaljstyrt. Samtidigt har vi ett motiverat team med helt rätt spelare, säger Hermann Haraldsson.

För helåret 2023 har Boozt tidigare kommunicerat en prognostiserad nettoomsättningstillväxt på 5-15 procent och ett justerat rörelseresultat på 275-375 miljoner kronor. Enligt Hermann Haraldsson står prognoserna fast.

Enligt Boozt förväntas kapaciteten i koncernens hanteringscenter vara tillräcklig för att hantera en nettoomsättning om 10-11 miljarder kronor, som väntas nås i slutet av 2025 eller början av 2026, beroende på hur tillväxten blir.

Boozt Fashion grundades 2007 för att hjälpa andra företag att driva e-handel. Den första kunden var företaget Bestseller. År 2010 beslutade Bestseller att driva e-handeln på egen hand och Boozt tvingades att ändra inriktning. Strategin blev då att driva egen e-handel under namnet boozt(punkt)com. Sedan maj 2017 är Boozt noterat på Stockholmsbörsen och sedan 2020 på börsen i Köpenhamn.

Enligt Hermann Haraldsson var det tufft de första åren och bolaget har varit nära konkurs. Men nu är det andra tider och konsumenternas köpbeteende är tydligt.

– Om tio år tror jag att onlinehandeln har blivit större än fysiska butiker, avslutar Hermann Haraldsson.

Martin Linderoth

Boozt har intagit tronen som Sveriges största e-handelsbolag. Nu skruvar det Malmöbaserade företaget upp målen ytterligare. Rapidus tog ett snack […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Edda Knowledge vill göra fysiken roligare

    PODD: Edda Knowledge utvecklar interaktiva undervisningar i VR för gymnasieelever. Bolaget vill göra komplex fysik och kemi mer lättförståelig, med […]

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.


  • Wesports redo trycka på börsknappen

    Malmöbaserade Wesports byter vd. En av anledningarna är att det nu bara är marknadsläget som avgör när bolaget ska börsnoteras. Ny vd blir Ted Sporre som senast varit handlare av begagnade bilar.

  • Bimobject byter vd – igen

    En vd på Malmöföretaget Bimobject sitter i en katapultstol som är inställd på två år. Så ser det i alla fall ut sedan vd Martin Lindh på tisdagen sköts ut från företaget. – Det har funnits en rörig historik, säger ordförande Pia Engholm.

  • Inimini fyller på kassan

    Grundarduon bakom Inimini har fyllt på kassan i en kapitalanskaffningsrunda som stängdes nyligen. Pengarna kommer främst från befintliga ägare, men även en ny ägare har kommit in i bilden.

  • Malmö är Södertälje

    KOMMENTAR: Ytterligare ett profilföretag lämnar Malmö i och med att e-handelsföretaget Boozt beslutat flytta till Köpenhamn. Någonstans finns ett systemfel i staden som får allt svårare att behålla sina flaggskeppsföretag. Men här står ord mot ord.

  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Därför fick Rugvistas vd sparken

    Börsnoterade Rugvista i Malmö, som säljer mattor på nätet, har sparkat sin vd som fick gå på dagen. Bolagets ordförande och e-handelsprofilen Martin Benckert berättar varför.

  • Medea i konkurs

    Upp som en sol och ned som en pannkaka. Medea, vars grundare utnämndes till 34:or av Rapidus 2021, är försatt i konkurs. Bolaget fick sitt uppsving i samband med covid-pandemin, sedan tog det stopp.

  • Räntebeskedet: “Det krävs mer”

    Dagens besked att Riksbanken sänker räntan med 25 punkter välkomnas av Skånes näringsliv. Men det räcker inte för att få igång ekonomin på allvar. Det framgår i en rundringning som Rapidus gjort.

  • Vill bli navet för mattor i Europa

    Rugvista är det börsnoterade bolaget i Malmö som har ambitionen att bli ledande försäljare av mattor i Europa. Men just nu håller konsumenterna i plånboken. Det framgår av bolagets rapport för det andra kvartalet.

  • Tillfällig avkylning i het bransch

    HMS Network-grundarens ehandelsbolag JS Energi i Helsingborg kämpar med lönsamheten. Försäljning av värmepumpar på nätet gav växtvärk under chock-året för elpriser 2022.