torsdag 21 november 2024

inloggad som

Lundaprofil bakom nytt hudcancertest

|  ,
|  

Snabba undersökningar för tidig upptäckt av hudcancer borde erbjudas till hela befolkningen. Det tycker det nya Lundabolaget Maiskin, där ”ai” i bolagsnamnet står för artificiell intelligens. En av grundarna är Lundaprofessorn och multientreprenören György Marko-Varga.

Maiskin vill utrusta kliniker med ny teknik och arbetsflöden för att göra denna typ av screening för hudcancer tillgänglig i framtiden.

– I dag finns ingen screening för att hitta malignt melanom men det kan bli nästa stora folkhälsosatsning, efter screening för bröstcancer och tjocktarmscancer, säger György Marko-Varga, professor vid institutionen för kliniska vetenskaper vid Lunds universitet.

Bilder tas av patientens hud, utvärderas med hjälp av bolagets AI-algoritmer och verifieras sedan av läkare. Vid misstänkt cancer ska vävnadsprover analyseras för att få förslag på lämplig behandling för respektive patient, vilket sker i samarbete med Malmöbolaget Treat4life.

– Vi räknar med att kunna testa vår AI-baserade metod på klinik inom ett år och letar just nu efter en partner med finansiella resurser, säger György Marko-Varga.

Han är också medgrundare till Treat4life, liksom Pharma4cure och Reccan Diagnostics. Det förstnämnda hade 2018, senaste gången Rapidus rapporterade om bolaget, rest totalt över 50 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från Ikea-sfären. Ordförande i både Maiskin och Treat4life är den Malmöbaserade advokaten Jonas Gulliksson, som företrätt Ikea-sfären i affärsjuridiska sammanhang. Övriga medgrundare i Maiskin är heter Peter Horvath och Istvan Nemeth.

Att använda AI för att upptäcka hudcancer är i ropet i Sverige just nu. Utöver Maiskin jobbar också Stockholmsstartupen AI Medical Technology inom området. Likaså Göteborgsbaserade Gnosco, som samarbetar med bland andra Skånes universitetssjukhus i ett Vinnova-finansierat projekt.

Elisabet Ottosson

Snabba undersökningar för tidig upptäckt av hudcancer borde erbjudas till hela befolkningen. Det tycker det nya Lundabolaget Maiskin, där ”ai” […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.