torsdag 21 november 2024

inloggad som

Ny affärsmodell ger Prostalund tillväxt

|  
|  

Prostalund ökade sin omsättning under fjärde kvartalet 2022 efter en omgjord affärsmodell. Trots det backade bolagets årsresultat, på grund av ökade omkostnader och en svag svensk krona.

Medicinteknikbolaget, som är noterat på First North, har tagit fram en icke invasiv behandling av förstorad prostata. Affärsidén har tidigare varit att sälja endast behandlingen men under 2022 gjorde bolaget delvis om sin affärsmodell.

– Nu har vi brutit ut delar och säljer dem som separata produkter. Vi startade i september och är förvånade själva över framgången. Den försäljningen stod för 12 procent av omsättningen, hela tillväxten, under fjärde kvartalet 2022, säger Johan Wennerholm vd på Prostalund.

Det finns andra behandlingsmetoder för förstorad prostata som kan dra nytta av komponenter från Prostalunds produkter, två sorters katetrar som gör att narkos kan undvikas.

– Vår kateter är så pass unik så med den blir deras metod komplett, säger han.

Bolaget har tecknat distributionsavtal för Italien, Storbritannien, Spanien och Kina. Under året är målet att fortsätta växa i Europa.

Prostalund slutade med en något högre nettoomsättning än 2021, med 17,4 miljoner kronor för 2022 jämfört med 17,1 miljoner året innan. Samtidigt backade resultatet från -7,9 miljoner kronor för 2021 till – 11,1 miljoner kronor.

– Dels är den svenska kronan svagare, dels har tillverkarna högre omkostnader och kostnaderna för transporter har fördubblats på två år, säger Johan Wennerholm.

I takt med att bolaget nu allt mer säljer sina produkter i euro hoppas de runda åtminstone ett av problemen.

När förväntar ni att bolaget har lönsamhet?

– Det är mycket möjligt att i slutet av året har vi svarta siffror. Vi har gått från att ha varit ett förväntansbolag till att vara även ett tillväxtbolag. Men växa ska vi, säger han.

Mette Carlbom

Prostalund ökade sin omsättning under fjärde kvartalet 2022 efter en omgjord affärsmodell. Trots det backade bolagets årsresultat, på grund av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Hänt i vecka 26

    Finansiella räddningar i krysset var tongivande i veckans nyhetsflöde från skånska företag. Här figurerar bolag som Doxa, Alligator och Move By Bike, men också två starka kvinnor som gör affärer med varandra.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.