Resandet från Malmö Airport har inte hämtat sig från pandemin än och till stor del är det affärsresandet som drar ner siffrorna. Men Karin Öhrström, flygplatschef på Malmö airport, tror att det kommer att öka igen.
– Hela branschen gör en bedömning att vi kommer att komma upp i en nivå som före pandemin. Men karaktären på resandet ändras ju och vi ser att affärsdelen släpar efter, säger Karin Öhrström.
Hon klev in som flygplatschef i maj 2020, mitt i pandemin då de flesta plan stod på marken. Hur stor del som är affärsresenärer har Malmö Airport inte statisk över, men hon ser att mixen har förändrats.
– Det är för tidigt att säga exakt hur, men man ser ändrade resemönster i branschen. Vi kommer att fortsätta utvecklas så vi möter våra resenärers förväntningar, säger Karin Öhrström.
Resandet till och från den skånska flygplatsen, som fyllde 50 år häromveckan, har under hösten legat runt 70 procent jämfört med 2019. Inte heller det var ett toppår för flygplatsen, som redan åren innan pandemin visade upp en trend med svagt vikande siffror.
1.088.971 passagerare passerade Malmö airport under årets tio första månader och av dem var 483.490 inrikesresenärer, alltså mindre än hälften. Under hela 2019 var antalet resenärer 1.975.842. Flygplatsen har 100 avgångar i veckan till Stockholm och är även en frakthub för högvärdigt gods och reservdelar från industriföretag.
– Den delen går jättebra, och har gått jättebra även under pandemin. Malmö ligger bra till geografiskt, säger hon.
Malmö Airport har nyligen skruvat ner förväntningarna på nästa års tillväxt. Orsaken är en osäker omvärld med lågkonjunktur och stigande elpriser.
– När vi blickar fram tror vi att el-flygen inte är jättelångt bort. Det kan verka futuristiskt men där går utvecklingen fort. Vi tittar på hur vi kan tillhandahålla elflyg härifrån och ha kapacitet för att kunna ladda dem. Branschen tittar också på vätgasflyg. Det finns många delar i omställningen, inte en magisk lösning, säger hon.
När tåget och Köpenhamns flygplats kommer på tal vill hon inte se dem som konkurrenter.
– Jag ser båda som komplement, framtidens transportsystem är inte antingen eller. Det är inte antingen järnväg eller flyg. Det gäller även Kastrup. Det är väldigt få linjer som är överlappande, säger Karin Öhrström.
Mette Carlbom