fredag 22 november 2024

inloggad som

Fallskydd i massproduktion

|  
|  

Medeons inkubatorbolag Brillianze Sweden ska öka försäljningstakten och startar serietillverkning av sina rollatorhjul med en inbyggd patenterad säkerhetsbroms.

– Vi har fortsatt att ta emot beställningar trots att vi inte kunnat leverera. Nu har vi en kapacitet av upp till 2.500 hjul per vecka. Det är en uppdaterad, mycket bättre och billigare modell som tillverkas hos vår svenska underleverantör. Våra kunder kommer att vara stora rollatortillverkare, säger Patrik Zander, grundare och vd för Brillianze Sweden.

Bolaget är i princip ensamma på marknaden med sitt fallskydd för rollatorer. Med Brillianze hjul bromsas rollatorn automatiskt om den plötsligt börjar rulla snabbt, ungefär som ett säkerhetsbälte bromsar vid ryck. Trots att rollatorer har använts i drygt 30 år, företrädesvis av äldre med dålig balans, har tillverkarnas fokus inte legat säkerhet utan på design, säger Patrik Zander. 

– Dagens lätta och smidiga modeller är extra osäkra för användarna. Med vår patenterade mekaniska broms stannar rollatorn automatiskt om den glider iväg. En svensk studie med rollatoranvändare har visat att säkerheten som våra hjul medför kortare tid för rehabilitering efter skada och mindre rädsla för att falla, vilket gör att användarna kan röra sig mer, säger han.

Brillianze Swedens plan är att utveckla nya produkter, automatiska bromsar för fiskelinor samt för sladd- och slangvindor, baserade på samma patent. Patrik Zander har nyligen utsetts till Årets nyföretagare i Svedala kommun.

Elisabet Ottosson

Medeons inkubatorbolag Brillianze Sweden ska öka försäljningstakten och startar serietillverkning av sina rollatorhjul med en inbyggd patenterad säkerhetsbroms. – Vi […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.