lördag 5 oktober 2024

inloggad som

ColoPlus flyttar från Ryssland

|  
|  

Forskningsbolaget ColoPlus har tagit fram en näringsprodukt som kom ut på marknaden för ett par år sedan och i dag säljs världen över. Produktionen har varit förlagd i Ryssland, men sedan kriget i Ukraina bröt ut har bolaget av politiska skäl stoppat den helt. Nu letar bolaget efter nya partners i Europa för att flytta hela produktionen från Ryssland.

– Nu utvärderar vi nya samarbetspartners och licenspartners för den europeiska marknaden. Vi planerar att ha dessa på plats under hösten. Vår produkt skulle egentligen kunna göra nytta för människor i ett krigsdrabbat område, men på samma gång måste vi följa EU och Sveriges riktlinjer och därför flytta vår produktion, något vi gjort sedan kriget bröt ut i februari, säger ColoPlus vd Lidia Elfstrand.

Forskningsbolagets produkt utvinns ur den råmjölk som kor ger ifrån sig de första dagarna efter kalvning. Förutom hög proteinhalt är mjölen även infektionshämmande och innehåller ämnen som stärker immunförsvaret. ColoPlus har nu breddat sin målgrupp.

– Tidigare riktade vi oss mot personer med nedsatt immunförsvar, som aidspatienter. Men nu vill vi nå ut bredare, till personer som vill ha bättre hälsa genom ett förbättrat immunförsvar.

Förutom flytten från Ryssland tas expansionskapital nu in i två delsteg där den första delen är genomförd. Totalt tillförs bolaget två miljoner från tidigare delägare, som affärsmannen och Ikea-profilen Göran Grosskopf, Crafoord-familjens Margareta Nilsson och Peab Foundation.

– Som läget sett ut hittills har våra kunder varit privatpersoner. Planen framöver är att få en skjuts i marknadsföring- och säljinsatser för att komma ut bredare och även nå ut till sjukhusen vars patienter kan ha stor behållning av vår produkt. Vi kommer även att lägga en hel del pengar på produktutveckling där vi ska utöka smak-sortimentet för mjölknäringen, samt ta fram en webbshop, säger Lidia Elfstrand.

Julia Eriksson

Forskningsbolaget ColoPlus har tagit fram en näringsprodukt som kom ut på marknaden för ett par år sedan och i dag […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så ska Enjay skala upp

    Dags för ett nytt avsnitt av vår podd, som numera är en vodd: Lejonkulan. I det nya avsnittet gästas vi […]


  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Opticept pressar spanska oliver

    Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.

  • Pommes ska lyfta Lundabolag

    En global kanadensisk koncern investerar cirka 10 miljoner kronor i Opticept och blir därmed en av de största ägarna i Lundabolaget. Företagen ska tillsammans lansera produktionslinjer för tillverkning av pommes frites.