Forskningsbolaget ColoPlus har tagit fram en näringsprodukt som kom ut på marknaden för ett par år sedan och i dag säljs världen över. Produktionen har varit förlagd i Ryssland, men sedan kriget i Ukraina bröt ut har bolaget av politiska skäl stoppat den helt. Nu letar bolaget efter nya partners i Europa för att flytta hela produktionen från Ryssland.
– Nu utvärderar vi nya samarbetspartners och licenspartners för den europeiska marknaden. Vi planerar att ha dessa på plats under hösten. Vår produkt skulle egentligen kunna göra nytta för människor i ett krigsdrabbat område, men på samma gång måste vi följa EU och Sveriges riktlinjer och därför flytta vår produktion, något vi gjort sedan kriget bröt ut i februari, säger ColoPlus vd Lidia Elfstrand.
Forskningsbolagets produkt utvinns ur den råmjölk som kor ger ifrån sig de första dagarna efter kalvning. Förutom hög proteinhalt är mjölen även infektionshämmande och innehåller ämnen som stärker immunförsvaret. ColoPlus har nu breddat sin målgrupp.
– Tidigare riktade vi oss mot personer med nedsatt immunförsvar, som aidspatienter. Men nu vill vi nå ut bredare, till personer som vill ha bättre hälsa genom ett förbättrat immunförsvar.
Förutom flytten från Ryssland tas expansionskapital nu in i två delsteg där den första delen är genomförd. Totalt tillförs bolaget två miljoner från tidigare delägare, som affärsmannen och Ikea-profilen Göran Grosskopf, Crafoord-familjens Margareta Nilsson och Peab Foundation.
– Som läget sett ut hittills har våra kunder varit privatpersoner. Planen framöver är att få en skjuts i marknadsföring- och säljinsatser för att komma ut bredare och även nå ut till sjukhusen vars patienter kan ha stor behållning av vår produkt. Vi kommer även att lägga en hel del pengar på produktutveckling där vi ska utöka smak-sortimentet för mjölknäringen, samt ta fram en webbshop, säger Lidia Elfstrand.
Julia Eriksson