lördag 23 november 2024

inloggad som

ESS-avknoppning levererar till tysk partikelaccelerator

Uppstartsbolaget The Quantum Group, som utvecklar komponenter för starkström, har just skickat iväg sin tredje leverans som går till partikelacceleratorn GSI i Tyskland. Bolaget räknar med att åtminstone fördubbla försäljningen i år, jämfört med förra året då den var runt en miljon kronor, säger vd Carlos Cordova Maldonado.

– Vi håller på att befästa vår affärsmodell och börjar med att erbjuda transformatorer till forskningsanläggningar för partikelacceleration. Jämfört med våra konkurrenter är våra transformatorer av en kompaktare design med liten energiförlust. Vi skräddarsyr dem efter kundens önskemål och har snabbare leveranstid, säger han.

Bolaget har bytt fokusområde från att tidigare ha satsat på att utveckla komponenter, som transformatorer och modulatorer, för likström riktat mot konsumenter. Den sektorn utvecklas dock väldigt långsamt, enligt Carlos Cordova Maldonado, som nu alltså bytt fokus till komponenter för elektrisk högspänning i storleksordningen 300 kilovolt. Kunderna inkluderar även amerikanska Oak Ridge National Laboratory och franska Pantechnik.

– Vi märker av ett allt större intresse för våra produkter. För två år sedan hade vi vår första order, förra året fick vi tre stycken och i år har vi redan fått lika många order efter det första kvartalet. Vi planerar att snart söka mer kapital till bolaget, säger Carlos Cordova Maldonado.

Sedan tidigare har I Love Lund investerat i The Quantum Group som bildades 2017. Transformatorerna tillverkas vid bolagets kontor och verkstad i TetraPaks tidigare lokaler i Lund.

Elisabet Ottosson

Uppstartsbolaget The Quantum Group, som utvecklar komponenter för starkström, har just skickat iväg sin tredje leverans som går till partikelacceleratorn […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.