Malmöbolaget Okapia har nu fem kunder till sin visselblåsartjänst Visslan, som de lanserade i höstas. Bland de nya finns ett av Sveriges största e-handelsbolag och ett Malmöbaserat bemanningsföretag. För att få mer resurser till säljarbete planerar bolaget att ta in en tredje delägare och därefter ta in sitt första riskkapital, säger Daniel Vaknine.
– De nya kunderna är bra referenskunder, som exempelvis e-handelsbolaget som kan tipsa vidare om tjänsten till andra bolag i sin närhet. För tillfället är det vi två grundare som arbetar i bolaget. Vi ser att vi behöver utöka teamet för att kunna sälja fler produkter, vilket kan ge ännu fler kunder, en dominoeffekt. Så småningom ska vi ta in kapital, säger Daniel Vaknine (till vänster i bilden) som grundat bolaget tillsammans med Måns Skogman.
Det tog grundarna ett halvår att ta fram Visslan och lansera den, vilket gav duon en plats på PwC:s och Rapidus 34-lista 2021. Tajmingen är god – ett EU-direktiv från 2019 slår fast att EU-länderna ska ha lagstiftat senast den 17 december i år, alltså nu på fredag, om ett stärkt skydd för visselblåsare. Det betyder bland annat att alla bolag med fler än 50 anställda ska ha ett visselblåsarsystem.
Existerande system för visselblåsning har enligt Daniel Vaknine olika brister som han menar att Visslan undviker. Bland annat har Visslan en hög säkerhets- och integritetsnivå. Uppgiftslämnarna i Visslan får en tolvsiffrig kod som de använder för att chatta helt anonymt med de som hanterar ärendena, ingen IP-adress från uppgiftslämnarens dator sparas och ingenting behöver laddas ner.
– Vi har också ingått två samarbeten med återförsäljare, en svensk GDPR-konsultbyrå och en polsk advokatbyrå, och har diskussioner med ytterligare tio som är intresserade. Återförsäljarna vill göra ett eget helhetserbjudande där vårt system är en del. Vi ser större möjligheter för sådana samarbeten internationellt, säger Daniel Vaknine.
Elisabet Ottosson