FibreHigh, som utvecklar fiberrika kosttillskott, har tagit in sina första miljoner och gör sig redo för lansering i början på nästa år.
– Vi stängde en investeringsrunda på totalt 2,5 miljoner under sommaren, där vi fått två externa investerare, säger FibreHighs vd Anders Melander.
Bolaget, som bildades för ett år sedan av makarna Anders och Catharina Melander, samarbetar i nuläget med producenter för att ta fram produkterna. Den första lanseringen skulle ha skett i somras, men bolaget stötte på patrull då det visade sig att det flytande kosttillskottet hade för många klumpar i konsistensen, ett problem som det visade sig vara för svårt att komma runt.
– Vi körde fast lite på produktutvecklingssidan det senaste halvåret, vår produkt kunde inte tillverkas i flytande form utan vi var tvungna att tänka om. Så nu har vi utvecklat vår första produkt FibreHigh Coffee Booster, som är ett kosttillskott i pulverform gjort på fiber som blandas i kaffet, säger Anders Melander
Eftersom produktutvecklingen tagit lite längre tid än vad företaget räknat med så skjuts lanseringen upp ett par månader.
– Vi siktar nu på att lansera i januari 2022. Vi börjar i Sverige via e-handelskanaler och vår egen hemsida vilket blir vår kärna. Det känns bra att börja smått och testa oss fram till en början, därefter kan vi börja fundera kring expansion. Allt eftersom vi får drag under galoscherna är tanken att vi ska växa i stadig takt och börja rekrytera personal också.
Julia Eriksson