fredag 22 november 2024

inloggad som

Fiberrikt kosttillskott lanseras nästa månad

|  
|  

FibreHigh, som utvecklar fiberrika kosttillskott, har tagit in sina första miljoner och gör sig redo för lansering i början på nästa år.

– Vi stängde en investeringsrunda på totalt 2,5 miljoner under sommaren, där vi fått två externa investerare, säger FibreHighs vd Anders Melander.

Bolaget, som bildades för ett år sedan av makarna Anders och Catharina Melander, samarbetar i nuläget med producenter för att ta fram produkterna. Den första lanseringen skulle ha skett i somras, men bolaget stötte på patrull då det visade sig att det flytande kosttillskottet hade för många klumpar i konsistensen, ett problem som det visade sig vara för svårt att komma runt.

– Vi körde fast lite på produktutvecklingssidan det senaste halvåret, vår produkt kunde inte tillverkas i flytande form utan vi var tvungna att tänka om. Så nu har vi utvecklat vår första produkt FibreHigh Coffee Booster, som är ett kosttillskott i pulverform gjort på fiber som blandas i kaffet, säger Anders Melander

Eftersom produktutvecklingen tagit lite längre tid än vad företaget räknat med så skjuts lanseringen upp ett par månader.

– Vi siktar nu på att lansera i januari 2022. Vi börjar i Sverige via e-handelskanaler och vår egen hemsida vilket blir vår kärna. Det känns bra att börja smått och testa oss fram till en början, därefter kan vi börja fundera kring expansion. Allt eftersom vi får drag under galoscherna är tanken att vi ska växa i stadig takt och börja rekrytera personal också.

Julia Eriksson

FibreHigh, som utvecklar fiberrika kosttillskott, har tagit in sina första miljoner och gör sig redo för lansering i början på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.