lördag 23 november 2024

inloggad som

Elonroad värvar Alfa Laval-veteran

|  
|  ,

Elonroad – som utvecklar en vägskena som laddar elfordon i farten – har värvat Alfa Laval-toppen Anna Wieslander, som i dag tillträder som operativ chef. Därmed slutar hon på Alfa Laval efter nästan 20 år i företaget, bland annat som fabrikschef i Lund och senast som divisionschef för det nordiska säljbolaget.

– Att få vara med och driva klimatfrågan i transportsektorn känns superspännande och inspirerande. Jag har haft fantastiska år på Alfa Laval och tar med mig oerhört mycket in på Elonroad där vi nu driver en teknikutveckling som går väldigt snabbt, med ett team som har kapacitet och kompetens att växa, säger Anna Wieslander till Rapidus.

Hennes uppdrag blir i stora drag att ta bolaget från uppstart till uppskalning. I det ingår bland annat att certifiera produkten och skala upp produktionen, som i dag är anpassad för småskaliga pilotprojekt.

– Vi behöver börja jobba med scenario-planering, förbereda oss på vilka steg vi behöver ta vid olika tillfällen för att säkra ett hållbart värdeflöde. För att få igång en storskalig produktion behöver vi hitta nya leverantörer och då är det viktigt att jobba strategiskt från början. Samtidigt har vi flera projekt som behöver levereras här och nu, säger Anna Wieslander.

Elonroad har flera pilotprojekt igång. I Lund testar en busslinje i dag laddningstekniken och i Skellefteå vintertestar man tillsammans med Skellefteå Kraft. Man ska även inleda tester på stationära laddstationer i Helsingborgs hamn och vid Brings anläggningar i Norge och Sverige. 

– Jag ska även till Tyskland och träffa ett företag som är väldigt intresserade, det kan bli stort för oss med tiden, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. 

Hon räknar med att flera av pilotprojekten går vidare till kommersiella projekt. Inte minst Bring, som ägs av Posten Norge och var näst största investeraren efter Almi när Elonroad tog in 22 miljoner kronor i våras. Planen är att lansera brett under 2023 och dagens efterfrågan tyder på att det lär bli ett visst fokus på stationär laddning till att börja med. 

– Det spelar ingen roll för vår del, det är samma produkt. Det är bara längden på skenan och användningsområdet som skiljer. Men vi tror att det finns ett tydligt behov av stationär laddning här och nu, laddningen är en flaskhals för att många logistikföretag ska kunna gå över till full elektrifiering. Dagens terminallösningar med laddstolpar är mer komplicerade jämfört med att tanka dieselfordon, men vår lösning förenklar och gör laddningen lättare.

Emiliano Strauss

Elonroad – som utvecklar en vägskena som laddar elfordon i farten – har värvat Alfa Laval-toppen Anna Wieslander, som i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.