söndag 24 november 2024

inloggad som

Färsking tar fram fler produkter

|  
|  

Färsking nådde under sommaren en miljon sålda produkter. Nu planerar det Helsingborgsbördiga granolaföretaget att växla upp takten och lansera en helt ny produktserie.

Grundarna Calle Rosengren och Amanda Larsson flyttade tidigare i år till Stockholm och är en del av Handelshösgkolans inkubatorsprogram. Nyligen utökade de även sitt team med ännu en anställd.

– Det går framåt, vi säljer ett paket i minuten dygnet runt och är snart uppe i 1.400 butiker. Vi testar både Island och Amazon i Tyskland, men vill inte bli fullskaliga direkt utan testa mindre marknadsplatser utomlands, säger Amanda Larsson till Rapidus.

Den stora offensiven för Färsking är nämligen Sverige. I slutet av januari släpps en helt ny, än så länge hemlig, produktserie med tre produkter i.

– Vi har i nuläget ungefär fem procent marknadsandel av granolan på ICA och är topp fem när det kommer till de största granolamärkena på hyllan. Nu tittar vi på att växla upp takten och lansera i ett snabbare tempo än vad vi tidigare gjort. Vi genomgår ett stort produktutvecklingsarbete just nu, säger hon.

Även om bolagets produkter tillverkas i Danmark förblir helsingborgarna i Stockholm framöver. Om och hur Färsking ska växa rent organisatoriskt är ännu inte helt klart.

– Nu tittar vi på produktstrategi, marknadsföring och ser hur det ska utvecklas framåt. Det hoppas vi vara klara med i slutet av året. Vi har tagit klivet till att bli en tydlig utmanare. Vår ambition är nu att ta en större position och bli en av de större ledarna på området, säger Amanda Larsson.

Mette Carlbom

Färsking nådde under sommaren en miljon sålda produkter. Nu planerar det Helsingborgsbördiga granolaföretaget att växla upp takten och lansera en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.