Anatomic Studios, som designar benproteser, gör en global lansering med både ny kollektion och ny hemsida. Det gör att företaget befinner sig i en intensiv utvecklingsfas.
– Med den nya hemsidan öppnar vi upp för beställningar från både företag och privatpersoner, den kommer funka mer som en traditionell e-handel. Fler saker kommer att byggas på över de kommande månaderna för att ge både användarna och klinikerna en shoppingupplevelse som annars inte finns i branschen, säger Emelie Strömshed, grundare av Anatomic Studios till Rapidus.
Emelie Strömshed, som förra året utsågs till en av årets 34:or av Rapidus och PwC, berättar att bolagets affärsidé bygger på att benproteser både kan vara vackra och funktionella. Kunden erbjuds att själv bestämma hur en protes ska se ut, vilket bryter av om man jämför med andra företag i branschen som oftast fokuserar på funktionalitet. Företaget har tagit fram en helt ny kollektion som bygger på fyra olika stilkategorier med totalt 16 designer som kunderna kan välja bland.
– Det kommer att vara mycket fokus på mode, livsstil och möjlighet till eget uttryck och valmöjligheter för användarna i stället för medicinteknik, sjukhus-känsla och begränsningar som varit fallet tidigare i branschen.
Även teamet har genomgått förändringar och har senaste året dubblats, från två till fyra anställda, en siffra som enligt Emelie Strömshed kan stiga innan året är slut. Närmast satsar bolaget på att få en skjuts i lanseringen.
– I och med vårt stora digitala fokus och att vi äntligen har fler resurser på plats så kommer vi nu att börja skifta över mer till sälj- och marknadsföringsfokus för att nå ut på bredare front globalt, säger Emelie Strömshed.
Julia Eriksson