fredag 22 november 2024

inloggad som

Epiluvac värvar för en internationell satsning

|  
|  

Hittills har Lundabolaget Epiluvac till största delen drivits av grundare och konsulter. Men nu ska bolaget rekrytera ny vd och ekonomichef för att ta nästa steg och få fart på den internationella försäljningen. Bolaget har gjort en mindre nyemission där framför allt tidigare ägare deltog, säger bolagets styrelseordförande Rolf Elmér till Rapidus.

Epiluvac utvecklar reaktorer för tillverkning av energieffektiva halvledarmaterial baserade på kiselkarbid. Förra hösten fick bolaget sin genombrottsorder värd 25 miljoner kronor från en polsk organisation.

– Det är brist på halvledare överallt och alla vill ha de nya material som vi använder. Vi ser ett särskilt stort intresse från USA. Därför har vi nu anställt en kille där som doktorerat i Sverige, Michael Macmillan, som har 20 års erfarenhet från branschen i USA. Det är inte lätt att starta upp företag i denna sektor då det krävs speciell kunskap och lång erfarenhet, säger Rolf Elmér.

Kiselkarbid tål hög spänning och har använts länge i specialtillämpningar inom starkströmsindustrin. Men Epiluvac har löst mycket av problematiken i produktionstekniken och gjort att dessa halvledare kan användas i bilbatterier, 5G-antenner, telefonstationer och liknande som drar mycket elektricitet.

– Fortfarande samlar vi oss och sätter strukturerna inför vår internationella satsning. Försäljningsprocesserna är långa och nästa avtal ser vi kanske om ett kvartal, säger Rolf Elmér.

För närvarande jobbar Per Sellman som interim-vd på konsultbasis i bolaget. Det polska systemet håller på att tillverkas och ska levereras nästa år.

Elisabet Ottosson

Hittills har Lundabolaget Epiluvac till största delen drivits av grundare och konsulter. Men nu ska bolaget rekrytera ny vd och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.