Drivhuset Malmö och Malmö universitet går samman och har nu för tredje gången dragit igång för-inkubatorn Level Up, där studerande med en affärsidé samlas och utforskar entreprenörskap. Av samtliga sökande har tio affärsidéer valts ut för att delta och programmet körs i tio veckor.
– Level Up möjliggör studentinnovation i Malmö genom att erbjuda en unik chans för de studerande att mötas i en kreativ miljö där de får direkt feedback på sin affärsidé, nätverkar och utvecklar både sin idé och sitt entreprenörskap, säger Katja Fjellström, projektansvarig för Level Up.
Drivhuset kan beskrivas som en studenthub för innovation och idéutveckling. Målet är att förbereda studenterna till att söka till en inkubator eller accelerator. Andelen kvinnliga deltagare är i år på cirka 70 procent, vilket välkomnas av Drivhuset.
– Det är vi väldigt nöjda med eftersom kvinnors entreprenörskap tillsammans med socialt entreprenörskap är våra två fokusområden. När det kommer till affärsidéer har vi inte begränsat oss inom ett område eller bransch eftersom vi sett att det ofta är liknande utmaningar som olika branscher står inför.
Nytt för i år är att deltagarna har en chans söka ekonomiskt stöd via Mau Innovation för att testa sin idé. Programmet är sponsrat av Malmö Stad, Swedbank och Sparbanksstiftelsen Skåne, och är nu inne på sitt tredje år.
– Den största utvecklingen vi kan se är att många utvecklar sitt entreprenörskap på sikt och fortsätter med det i framtiden. Det viktigaste är inte att själva affärsidén ska hålla hela vägen utan att deltagarna ska utvecklas och växa i sitt entreprenörskap, säger Katja Fjellström.
Julia Eriksson