onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Rekordmånga kvinnor i Level Ups nya kull

Drivhuset Malmö och Malmö universitet går samman och har nu för tredje gången dragit igång för-inkubatorn Level Up, där studerande med en affärsidé samlas och utforskar entreprenörskap. Av samtliga sökande har tio affärsidéer valts ut för att delta och programmet körs i tio veckor.

– Level Up möjliggör studentinnovation i Malmö genom att erbjuda en unik chans för de studerande att mötas i en kreativ miljö där de får direkt feedback på sin affärsidé, nätverkar och utvecklar både sin idé och sitt entreprenörskap, säger Katja Fjellström, projektansvarig för Level Up.

Drivhuset kan beskrivas som en studenthub för innovation och idéutveckling. Målet är att förbereda studenterna till att söka till en inkubator eller accelerator. Andelen kvinnliga deltagare är i år på cirka 70 procent, vilket välkomnas av Drivhuset.

– Det är vi väldigt nöjda med eftersom kvinnors entreprenörskap tillsammans med socialt entreprenörskap är våra två fokusområden. När det kommer till affärsidéer har vi inte begränsat oss inom ett område eller bransch eftersom vi sett att det ofta är liknande utmaningar som olika branscher står inför.

Nytt för i år är att deltagarna har en chans söka ekonomiskt stöd via Mau Innovation för att testa sin idé. Programmet är sponsrat av Malmö Stad, Swedbank och Sparbanksstiftelsen Skåne, och är nu inne på sitt tredje år.

– Den största utvecklingen vi kan se är att många utvecklar sitt entreprenörskap på sikt och fortsätter med det i framtiden. Det viktigaste är inte att själva affärsidén ska hålla hela vägen utan att deltagarna ska utvecklas och växa i sitt entreprenörskap, säger Katja Fjellström.

Julia Eriksson

Drivhuset Malmö och Malmö universitet går samman och har nu för tredje gången dragit igång för-inkubatorn Level Up, där studerande […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.