lördag 10 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

EXTRA: Porrjätten väljer Malmöbyrå

|  ,
|  

Reklambyrån Odd Company i Malmö har tagit fram Pornhub och miljöorganisationen 2030 or Busts nylanserade kampanj ”Sexstainability” som går ut på att upplysa användaren om vikten av hållbarhet med fokus på klimatförändringar. Slogan är ”Let´s fuck the planet right”, och prislappen för kampanjen är hemlig.

– Vi vill inte gå in på hur mycket vi fick för just den här kampanjen och jag vill betona att vi självklart resonerat fram och tillbaka kring detta, men landat i att möjligheten att få låna en av världens största kommunikationsmegafoner för att prata hållbarhet var en möjlighet som vi inte kunde avböja, säger Adam Mikkelsen på Odd Company.

Pandemin har förskjutit samarbetet och diskussionerna med kunden har förts i arton månader. När Odd Company slutligen valde att tacka ja till kampanjen var det några avgörande faktorer som låg till grund för beslutet.

– Det var viktigt för oss att säkerställa att personerna i kampanjen kunde stå bakom både sitt val av yrke och målet med kampanjen. Om ansatsen till kampanjen skulle varit något annat än just hållbarhet och om det inte skulle vara i samarbete med en välgörenhetsorganisation så är det inte en kund vi skulle ha valt att jobba med. Då vi bestämt oss för att framgent använda vår expertis för att driva på hållbarhetsfrågan såg vi detta som en stor möjlighet till förändring via populärkultur.

Att det är just Pornhub som står bakom har absolut varit ett dilemma, menar Mikkelsen.

– Jag förstår att det är svårt att tänka bort perspektivet om ”green washing” när den här typen av företag vill sätta en grön prägel på sitt varumärke. Men för oss har det viktiga varit just den specifika kampanjen och att allt ska gå rätt till rent etiskt när det kommer till den. På gott och ont är kapitalismen ett faktum och “green washing” eller inte, så tror jag att ett första steg till riktigt förändring är att driva konversationen på så många plattformar som möjligt, säger han.

Ni har även ett nytt koncept där ni lanserar veganska baconkryddor under namnet “Raging Pig” för att rädda grisar och miljö. Kan du se att det kan tyckas knepigt att ett företag med er profil samarbetar med Pornhub?

– Det är en lång diskussion med många nivåer. Samarbetet med Pornhub och miljöorganisationen 2030 or bust är ett sätt för att kunna nå, vad jag skulle vilja påstå, den målgruppen som i dag struntar mest i miljön, det vill säga konsumenter av Pornhub. Knepigt skulle jag inte påstå då ingången gällande såväl detta projekt som Raging Pig och framtida kundprojekt ämnar att på ett eller annat sätt driva positiv förändring med fokus på hållbarhet.

Julia Eriksson

Reklambyrån Odd Company i Malmö har tagit fram Pornhub och miljöorganisationen 2030 or Busts nylanserade kampanj ”Sexstainability” som går ut […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.


  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.

  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.