onsdag 24 juli 2024

inloggad som

EXTRA: Porrjätten väljer Malmöbyrå

|  ,
|  

Reklambyrån Odd Company i Malmö har tagit fram Pornhub och miljöorganisationen 2030 or Busts nylanserade kampanj ”Sexstainability” som går ut på att upplysa användaren om vikten av hållbarhet med fokus på klimatförändringar. Slogan är ”Let´s fuck the planet right”, och prislappen för kampanjen är hemlig.

– Vi vill inte gå in på hur mycket vi fick för just den här kampanjen och jag vill betona att vi självklart resonerat fram och tillbaka kring detta, men landat i att möjligheten att få låna en av världens största kommunikationsmegafoner för att prata hållbarhet var en möjlighet som vi inte kunde avböja, säger Adam Mikkelsen på Odd Company.

Pandemin har förskjutit samarbetet och diskussionerna med kunden har förts i arton månader. När Odd Company slutligen valde att tacka ja till kampanjen var det några avgörande faktorer som låg till grund för beslutet.

– Det var viktigt för oss att säkerställa att personerna i kampanjen kunde stå bakom både sitt val av yrke och målet med kampanjen. Om ansatsen till kampanjen skulle varit något annat än just hållbarhet och om det inte skulle vara i samarbete med en välgörenhetsorganisation så är det inte en kund vi skulle ha valt att jobba med. Då vi bestämt oss för att framgent använda vår expertis för att driva på hållbarhetsfrågan såg vi detta som en stor möjlighet till förändring via populärkultur.

Att det är just Pornhub som står bakom har absolut varit ett dilemma, menar Mikkelsen.

– Jag förstår att det är svårt att tänka bort perspektivet om ”green washing” när den här typen av företag vill sätta en grön prägel på sitt varumärke. Men för oss har det viktiga varit just den specifika kampanjen och att allt ska gå rätt till rent etiskt när det kommer till den. På gott och ont är kapitalismen ett faktum och “green washing” eller inte, så tror jag att ett första steg till riktigt förändring är att driva konversationen på så många plattformar som möjligt, säger han.

Ni har även ett nytt koncept där ni lanserar veganska baconkryddor under namnet “Raging Pig” för att rädda grisar och miljö. Kan du se att det kan tyckas knepigt att ett företag med er profil samarbetar med Pornhub?

– Det är en lång diskussion med många nivåer. Samarbetet med Pornhub och miljöorganisationen 2030 or bust är ett sätt för att kunna nå, vad jag skulle vilja påstå, den målgruppen som i dag struntar mest i miljön, det vill säga konsumenter av Pornhub. Knepigt skulle jag inte påstå då ingången gällande såväl detta projekt som Raging Pig och framtida kundprojekt ämnar att på ett eller annat sätt driva positiv förändring med fokus på hållbarhet.

Julia Eriksson

Reklambyrån Odd Company i Malmö har tagit fram Pornhub och miljöorganisationen 2030 or Busts nylanserade kampanj ”Sexstainability” som går ut […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.

  • Hur svårt kan det vara med fredlig samlevnad?

    Idag, den 16 maj, är det Internationella dagen för fredlig samlevnad. Dagen är utsedd av FN. Efter Eurovision-veckan, som gett oss Malmöbor en påminnelse på nära håll om hur svårt det är med fredlig samlevnad, känns denna dag som en nyttig påminnelse.

  • Medtech-bolagen väljer bort Sverige

    Svensk medtech håller världsklass, men det är USA som först får ta del av vår innovation. Vi får nöja oss med gårdagens teknik. Jan Dahlqvist, riskkapitalist och programledare i podden Lejonkulan, gör en spaning.

  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Svårt att logga in? Kolla här

    Dessvärre hamnar många lösenordsmail i skäppostmappen. Kolla där om du inte hittar till ditt nya lösenord. Nu när du är […]

  • Så gör du en proffsig pitch

    Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.

  • Glad sommar!

    Kära Rapidusmedlem, den blomstertid nu kommer och Rapidus redaktion drar ned på tempot för en liten tid framåt. Ett helt […]

  • Rapidus ömsar skinn

    Kära Rapidusprenumerant! I dag byter Rapidus skepnad och i fortsättningen kommer sajten att se ut som denna. Du som prenumererar […]