Reklambyrån Odd Company i Malmö har tagit fram Pornhub och miljöorganisationen 2030 or Busts nylanserade kampanj ”Sexstainability” som går ut på att upplysa användaren om vikten av hållbarhet med fokus på klimatförändringar. Slogan är ”Let´s fuck the planet right”, och prislappen för kampanjen är hemlig.
– Vi vill inte gå in på hur mycket vi fick för just den här kampanjen och jag vill betona att vi självklart resonerat fram och tillbaka kring detta, men landat i att möjligheten att få låna en av världens största kommunikationsmegafoner för att prata hållbarhet var en möjlighet som vi inte kunde avböja, säger Adam Mikkelsen på Odd Company.
Pandemin har förskjutit samarbetet och diskussionerna med kunden har förts i arton månader. När Odd Company slutligen valde att tacka ja till kampanjen var det några avgörande faktorer som låg till grund för beslutet.
– Det var viktigt för oss att säkerställa att personerna i kampanjen kunde stå bakom både sitt val av yrke och målet med kampanjen. Om ansatsen till kampanjen skulle varit något annat än just hållbarhet och om det inte skulle vara i samarbete med en välgörenhetsorganisation så är det inte en kund vi skulle ha valt att jobba med. Då vi bestämt oss för att framgent använda vår expertis för att driva på hållbarhetsfrågan såg vi detta som en stor möjlighet till förändring via populärkultur.
Att det är just Pornhub som står bakom har absolut varit ett dilemma, menar Mikkelsen.
– Jag förstår att det är svårt att tänka bort perspektivet om ”green washing” när den här typen av företag vill sätta en grön prägel på sitt varumärke. Men för oss har det viktiga varit just den specifika kampanjen och att allt ska gå rätt till rent etiskt när det kommer till den. På gott och ont är kapitalismen ett faktum och “green washing” eller inte, så tror jag att ett första steg till riktigt förändring är att driva konversationen på så många plattformar som möjligt, säger han.
Ni har även ett nytt koncept där ni lanserar veganska baconkryddor under namnet “Raging Pig” för att rädda grisar och miljö. Kan du se att det kan tyckas knepigt att ett företag med er profil samarbetar med Pornhub?
– Det är en lång diskussion med många nivåer. Samarbetet med Pornhub och miljöorganisationen 2030 or bust är ett sätt för att kunna nå, vad jag skulle vilja påstå, den målgruppen som i dag struntar mest i miljön, det vill säga konsumenter av Pornhub. Knepigt skulle jag inte påstå då ingången gällande såväl detta projekt som Raging Pig och framtida kundprojekt ämnar att på ett eller annat sätt driva positiv förändring med fokus på hållbarhet.
Julia Eriksson