Lundabolaget Qoitech, som säljer batterioptimeringsverktyg till utvecklare, har inlett ett samarbete med Deutsche Telekom och amerikanska AT&T. Partnerskapet innebär att Qoitech får tillgång till telekomjättarnas kunder.
– Det är ett affärspartnerskap där de behöver vår kunskap och våra verktyg och i gengäld får vi tillgång till modul- och produkttillverkare som måste validera sina Internet of Things- produkter i deras nätverk. Vi ser en stor fördel med att komma in i deras infrastruktur, säger Qoitechs vd Vanja Samuelsson.
Qoitechs produkter och tjänster används för att optimera batteritiden för uppkopplade prylar och mobilapplikationer, till exempel elektroniska trackingsystem som används inom logistik och lager.
– Som konsument accepterar man kanske att batteriet i telefonen eller eltandborsten tar slut, men inom business-to-business är toleransen inte lika hög. I takt med att vi digitaliserar allt mer, finns också högre krav på batterioptimering. Ett system kan fallera om det drar för mycket batteri, säger Vanja Samuelsson.
Bolaget säljer både en fysisk produkt som mäter strömförbrukningen och flera prenumerationstjänster för andra avancerade mätverktyg. Produkterna riktar sig till IoT-utvecklare och ersätter det som tidigare endast kunde mätas i labbmiljö, enligt Vanja Samuelsson.
Qoitech bildades 2017 som ett avknoppningsbolag till Sony Mobile. Två år senare tog de in en halv miljon euro från bland annat Deeptech Seed Fund och investeraren Mikael Ahlström. I dag har bolaget sex anställda. Förra året uppgick nettoomsättning till drygt sex miljoner kronor.
Sara Nkwe Assarsson