onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Deutsche Telekom och AT&T jobbar med Lundabolag

|  

Lundabolaget Qoitech, som säljer batterioptimeringsverktyg till utvecklare, har inlett ett samarbete med Deutsche Telekom och amerikanska AT&T. Partnerskapet innebär att Qoitech får tillgång till telekomjättarnas kunder.

– Det är ett affärspartnerskap där de behöver vår kunskap och våra verktyg och i gengäld får vi tillgång till modul- och produkttillverkare som måste validera sina Internet of Things- produkter i deras nätverk. Vi ser en stor fördel med att komma in i deras infrastruktur, säger Qoitechs vd Vanja Samuelsson.

Qoitechs produkter och tjänster används för att optimera batteritiden för uppkopplade prylar och mobilapplikationer, till exempel elektroniska trackingsystem som används inom logistik och lager.

– Som konsument accepterar man kanske att batteriet i telefonen eller eltandborsten tar slut, men inom business-to-business är toleransen inte lika hög. I takt med att vi digitaliserar allt mer, finns också högre krav på batterioptimering. Ett system kan fallera om det drar för mycket batteri, säger Vanja Samuelsson.

Bolaget säljer både en fysisk produkt som mäter strömförbrukningen och flera prenumerationstjänster för andra avancerade mätverktyg. Produkterna riktar sig till IoT-utvecklare och ersätter det som tidigare endast kunde mätas i labbmiljö, enligt Vanja Samuelsson.

Qoitech bildades 2017 som ett avknoppningsbolag till Sony Mobile. Två år senare tog de in en halv miljon euro från bland annat Deeptech Seed Fund och investeraren Mikael Ahlström. I dag har bolaget sex anställda. Förra året uppgick nettoomsättning till drygt sex miljoner kronor.

Sara Nkwe Assarsson

Lundabolaget Qoitech, som säljer batterioptimeringsverktyg till utvecklare, har inlett ett samarbete med Deutsche Telekom och amerikanska AT&T. Partnerskapet innebär att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.