Raging Pig Company sålde snabbt slut på testupplagan av sin veganska baconkrydda och inväntar nu sin första stora stora leverans. Bolaget blev dessutom nyss antaget till en accelerator i Hong Kong som investerar 80.000 dollar i Malmöbolaget.
Grundarna, Adam Mikkelsen och Eric Calderon, driver reklambyrån Udda Kompaniet – eller Odd Company – som omsatte nästan fyra miljoner kronor i fjol under bolagets första räkenskapsår. Lärdomarna från den verksamheten har de tagit med sig till Raging Pig Company, vars framtoning kan anses ganska anmärkningsvärd. Hemsidan är exempelvis prydd med bilder på lättklädda och tatuerade ungdomar i grismasker som vältrar sig i baconkrydda. De håller även på att värva en “professionell bacon-ätare” som mot en ersättning på 10.000 dollar ska krydda all mat med vegansk bacon under en månad och blogga om det.
– Det började som ett labbprojekt i reklambyrån. Vi ville hitta ett varumärke eller en produkt som kan driva på nyfikenheten för växtbaserat. Det är alltså inte bacon vi brinner för, utan att driva på en välbehövd förändring i världen. Så vi kunde börja bakvänt och utgå från dagens konsumenters koncentrationsförmåga på två sekunder, där alla varumärken konkurrerar bortom sina branscher. Att valet föll på bacon är för att det är en väldigt populär och kulturellt laddad mat. Det finns till och med tidskrifter som bara handlar om bacon, säger Adam Mikkelsen, medgrundare och vd på Raging Pig Company.
Bakom produktionen står Malmöbaserade Solina Group, som även hjälpt till med framtagningen av kryddan. Tidigt nästa år är planen att lansera en andra produkt, veganska bacontärningar som kan läggas på till exempel sallader, mackor och soppor.
– Visionen går långt bortom att vara ett lokalt kryddföretag. Vi lanserar först i Sverige men kommer att satsa mer på amerikanska marknaden där en förändring behövs i större skala. Plus att det finns en större motsägelse mellan gamla och nya generationen som man kan leka med i varumärkesbyggandet, säger Adam Mikkelsen.
Nu får bolaget in sitt första externa kapital efter att ha blivit antagna till första steget av den Hong Kong-baserade acceleratorn Brinc. Riskkapitalbolaget med samma namn som ligger bakom acceleratorn investerar då 80.000 dollar för fyra procent av Malmöbolaget, vilket motsvarar en bolagsvärdering på två miljoner dollar. Därutöver planerar Raging Pig att öppna upp en större investeringsrunda under våren.
– I första steget kör vi en tre månaders sprint av affärs- och produktutveckling som avslutas med en demo-day där vi får pitcha för Brincs investerarnätverk. Eftersom det är en foodtech-accelerator så har de mycket kontakter med livsmedelstekniker och stora producenter. Vi vill dock behålla produktionen i Sverige, säger Adam Mikkelsen.
Emiliano Strauss