Till följd av coronakrisen lanserade rekryteringsbolaget Dreamwork initiativet Företagshjälpen. Det är en plattform för drabbade företag som kopplas ihop med konsulter och branschkollegor som kan erbjuda hjälp ”pro bono”. Men en månad efter lanseringen är det få som anslutit sig till plattformen.
– Det är väl några tiotal företag som anslutit sig. Jag hade förväntat mig fler. Vi har hundratals eller kanske tusentals konsulter i vårt nätverk, varav många har mycket tid över nu. Det kan vara personer med specialistkunskaper som kan hjälpa till att förhandla avtal, se över strategier och så vidare. Vår analys är att många företag varit för upptagna med att få ordning på de offentliga stöden som första steg, säger Mats Kullenberg, vd på Dreamwork.
Dreamwork har, liksom hela rekryteringsbranschen, drabbats hårt av att coronakrisen. Bolaget har fått strama åt kostnaderna rejält, tvingats till ett 30-tal permitteringar och 40-50 personer har sagts upp, inklusive konsulter.
Men efter det har planen varit att ha en hög marknadsnärvaro, bland annat genom Företagshjälpen. Enligt Mats Kullenberg har plattformens besökare börjat bli fler sedan förra veckan, efter den långsamma starten.
– Även om vi är jättehårt drabbade själva så försöker vi hjälpa till med denna plattform för företag som aldrig tidigare varit i kris. Vi är erfarna och har varit med i en del kriser innan, så det är ingen tvekan om att vi kommer klara oss nu. Men vi vill gärna hjälpa andra på vägen, säger Mats Kullenberg.
Emiliano Strauss