Vårens upplaga av dataspelskonferensen Nordic Game blir helt digital. Samtidigt börjar de första bokningarna komma in till höstens upplaga exakt ett halvår senare, den 25-27 november, enligt Erik Robertson, vd för Nordic Game Resources.
– I början av april insåg vi att även om man skulle öka maxantalet som får träffas så hinner vi inte göra ett fysiskt event om det skulle bli ett lappkast igen. Nu samlar vi teamet för att bygga en studio och göra en hygglig videopresentation för att få en bättre upplevelse än att var och en sitter i sin egen ruta, säger Erik Robertson.
Han säger också att det bara varit ett fåtal avhopp bland utställarna, men att det finns företag som redan sagt att de inte får åka någonstans under resten av året. I gengäld har andra kunder bokat upp sig för den fysiska mässan i höst eftersom de har kvar pengar i sina marknadsbudgetar som de inte kunnat använda.
– Kan vi göra ett fysiskt event i november så blir det ganska bra i slutändan. Men kan vi inte köra i november heller så börjar det nog killa i magen på mig. De senaste åren har det gått bra för oss, men jag blir orolig om vi måste gå på tomgång ett helt år och sen i maj 2021 samtidigt leverera både det vi redan sålt för i år och sälja nytt, säger Erik Robertson.
Niclas Lindstrand