måndag 29 april 2024

inloggad som

Babyprodukter från Lund växer globalt – USA nästa

|  
|  

Förra året femdubblade Ideonföretaget Everyday Baby sin omsättning till knappt åtta miljoner kronor jämfört med föregående år. Nu fortsätter de sin expansion, flyttar till större lokaler och satsar på USA.

Trots det oroliga läget i världen så räknar Everyday Baby, som utvecklar produkter med säkerhetsfokus för småbarnsföräldrar, med att fortsätta växa detta år.

– Vår plan var tidigare att dubbla omsättningen, men det var innan corona. Ökar vi i år är vi nöjda, och det kommer vi att göra, säger Andreas Bengtsson, en av grundarna.

I fem år har han och de båda andra grundarna Edon Ramadani och Fredrik Persson arbetat heltid med bolaget. Storsäljaren är en nappflaska i glas med ett integrerat silikonlager som genom att skifta färg visar när det är rätt temperatur.

– Vi har ett tydligt säkerhets- och hälsofokus, satsar på bra materialval samt använder glas och silikon eftersom det inte läcker ämnen som plast, säger Andreas Bengtsson.

Fokus har varit den europeiska och asiatiska marknaden, bland annat Tyskland, Spanien, Portugal, Kina och UAE. Sydkorea är ett av länderna som försäljningen går bäst, uppger Andreas Bengtsson. Om allt går som det ska så sker en lansering i USA till sommaren.

– I USA kommer vi troligen att lansera tillsammans med Buy Buy Baby, som är den ledande fackhandeln, och har en distributör där som kommer att sköta kontakten, säger han.

De senaste månaderna har företaget börjat att satsa även på den inhemska marknaden. I nuläget finns deras produkter bland annat på Apotea, Babyland och skånska BabyV.

Mette Carlbom

Förra året femdubblade Ideonföretaget Everyday Baby sin omsättning till knappt åtta miljoner kronor jämfört med föregående år. Nu fortsätter de […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • ”Det får vara nog med dödsspiralfinansieringar”

    Nyemissionerna bland små börsbolag står som spön i backen. I många fall handlar det om rena räddningsaktioner. Det vore bättre att avnotera eller likvidera många av dessa bolag. Det säger Oscar Ahlgren, vd för Västra Hamnen Corporate Finance.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.

  • Starkt från Alfa Laval

    Alfa Lavals aktie tog ett skutt uppåt när kvartalsrapporten presenterades i förra veckan. Rapidus samlar upp de skånska storbolagsrapporterna.