lördag 23 november 2024

inloggad som

Babyprodukter från Lund växer globalt – USA nästa

|  
|  

Förra året femdubblade Ideonföretaget Everyday Baby sin omsättning till knappt åtta miljoner kronor jämfört med föregående år. Nu fortsätter de sin expansion, flyttar till större lokaler och satsar på USA.

Trots det oroliga läget i världen så räknar Everyday Baby, som utvecklar produkter med säkerhetsfokus för småbarnsföräldrar, med att fortsätta växa detta år.

– Vår plan var tidigare att dubbla omsättningen, men det var innan corona. Ökar vi i år är vi nöjda, och det kommer vi att göra, säger Andreas Bengtsson, en av grundarna.

I fem år har han och de båda andra grundarna Edon Ramadani och Fredrik Persson arbetat heltid med bolaget. Storsäljaren är en nappflaska i glas med ett integrerat silikonlager som genom att skifta färg visar när det är rätt temperatur.

– Vi har ett tydligt säkerhets- och hälsofokus, satsar på bra materialval samt använder glas och silikon eftersom det inte läcker ämnen som plast, säger Andreas Bengtsson.

Fokus har varit den europeiska och asiatiska marknaden, bland annat Tyskland, Spanien, Portugal, Kina och UAE. Sydkorea är ett av länderna som försäljningen går bäst, uppger Andreas Bengtsson. Om allt går som det ska så sker en lansering i USA till sommaren.

– I USA kommer vi troligen att lansera tillsammans med Buy Buy Baby, som är den ledande fackhandeln, och har en distributör där som kommer att sköta kontakten, säger han.

De senaste månaderna har företaget börjat att satsa även på den inhemska marknaden. I nuläget finns deras produkter bland annat på Apotea, Babyland och skånska BabyV.

Mette Carlbom

Förra året femdubblade Ideonföretaget Everyday Baby sin omsättning till knappt åtta miljoner kronor jämfört med föregående år. Nu fortsätter de […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Därför fick Rugvistas vd sparken

    Börsnoterade Rugvista i Malmö, som säljer mattor på nätet, har sparkat sin vd som fick gå på dagen. Bolagets ordförande och e-handelsprofilen Martin Benckert berättar varför.

  • Medea i konkurs

    Upp som en sol och ned som en pannkaka. Medea, vars grundare utnämndes till 34:or av Rapidus 2021, är försatt i konkurs. Bolaget fick sitt uppsving i samband med covid-pandemin, sedan tog det stopp.

  • Vill bli navet för mattor i Europa

    Rugvista är det börsnoterade bolaget i Malmö som har ambitionen att bli ledande försäljare av mattor i Europa. Men just nu håller konsumenterna i plånboken. Det framgår av bolagets rapport för det andra kvartalet.

  • Tillfällig avkylning i het bransch

    HMS Network-grundarens ehandelsbolag JS Energi i Helsingborg kämpar med lönsamheten. Försäljning av värmepumpar på nätet gav växtvärk under chock-året för elpriser 2022.

  • Skånsk återvinningspionjär bantar sig i form

    Staffanstorpsbaserade Godsinlösen genomför det tredje besparingsprogrammet på drygt ett år. Personalstyrkan ska nu minskas med 17 medarbetare. Åtgärderna ser ut att ha effekt. Det framgår av företagets färska kvartalsrapport.

  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • De utmanar Systemets vinmonopol

    Winefinder och Vinoteket går samman och bildar ett helt nytt bolag. Detta efter en lång och uppmärksammad tvist med Systembolaget.

  • Skånska bjässar shoppar bolag

    Servettbolaget Duni blir majoritetsägare i tyska Relevo och e-handelsjätten BHG fortsätter att konsolidera marknaden.

  • Rabattbolag från Lund redo för lansering

    Lundabolaget Dealguru har säkrat 10 miljoner kronor för att utveckla sin rabattsajt och bygga en app. Flera riskkapitalister har investerat.