onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Babyprodukter från Lund växer globalt – USA nästa

|  
|  

Förra året femdubblade Ideonföretaget Everyday Baby sin omsättning till knappt åtta miljoner kronor jämfört med föregående år. Nu fortsätter de sin expansion, flyttar till större lokaler och satsar på USA.

Trots det oroliga läget i världen så räknar Everyday Baby, som utvecklar produkter med säkerhetsfokus för småbarnsföräldrar, med att fortsätta växa detta år.

– Vår plan var tidigare att dubbla omsättningen, men det var innan corona. Ökar vi i år är vi nöjda, och det kommer vi att göra, säger Andreas Bengtsson, en av grundarna.

I fem år har han och de båda andra grundarna Edon Ramadani och Fredrik Persson arbetat heltid med bolaget. Storsäljaren är en nappflaska i glas med ett integrerat silikonlager som genom att skifta färg visar när det är rätt temperatur.

– Vi har ett tydligt säkerhets- och hälsofokus, satsar på bra materialval samt använder glas och silikon eftersom det inte läcker ämnen som plast, säger Andreas Bengtsson.

Fokus har varit den europeiska och asiatiska marknaden, bland annat Tyskland, Spanien, Portugal, Kina och UAE. Sydkorea är ett av länderna som försäljningen går bäst, uppger Andreas Bengtsson. Om allt går som det ska så sker en lansering i USA till sommaren.

– I USA kommer vi troligen att lansera tillsammans med Buy Buy Baby, som är den ledande fackhandeln, och har en distributör där som kommer att sköta kontakten, säger han.

De senaste månaderna har företaget börjat att satsa även på den inhemska marknaden. I nuläget finns deras produkter bland annat på Apotea, Babyland och skånska BabyV.

Mette Carlbom

Förra året femdubblade Ideonföretaget Everyday Baby sin omsättning till knappt åtta miljoner kronor jämfört med föregående år. Nu fortsätter de […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.