fredag 23 februari 2024

inloggad som

Babyprodukter från Lund växer globalt – USA nästa

|  
|  

Förra året femdubblade Ideonföretaget Everyday Baby sin omsättning till knappt åtta miljoner kronor jämfört med föregående år. Nu fortsätter de sin expansion, flyttar till större lokaler och satsar på USA.

Trots det oroliga läget i världen så räknar Everyday Baby, som utvecklar produkter med säkerhetsfokus för småbarnsföräldrar, med att fortsätta växa detta år.

– Vår plan var tidigare att dubbla omsättningen, men det var innan corona. Ökar vi i år är vi nöjda, och det kommer vi att göra, säger Andreas Bengtsson, en av grundarna.

I fem år har han och de båda andra grundarna Edon Ramadani och Fredrik Persson arbetat heltid med bolaget. Storsäljaren är en nappflaska i glas med ett integrerat silikonlager som genom att skifta färg visar när det är rätt temperatur.

– Vi har ett tydligt säkerhets- och hälsofokus, satsar på bra materialval samt använder glas och silikon eftersom det inte läcker ämnen som plast, säger Andreas Bengtsson.

Fokus har varit den europeiska och asiatiska marknaden, bland annat Tyskland, Spanien, Portugal, Kina och UAE. Sydkorea är ett av länderna som försäljningen går bäst, uppger Andreas Bengtsson. Om allt går som det ska så sker en lansering i USA till sommaren.

– I USA kommer vi troligen att lansera tillsammans med Buy Buy Baby, som är den ledande fackhandeln, och har en distributör där som kommer att sköta kontakten, säger han.

De senaste månaderna har företaget börjat att satsa även på den inhemska marknaden. I nuläget finns deras produkter bland annat på Apotea, Babyland och skånska BabyV.

Mette Carlbom

Förra året femdubblade Ideonföretaget Everyday Baby sin omsättning till knappt åtta miljoner kronor jämfört med föregående år. Nu fortsätter de […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.