söndag 24 november 2024

inloggad som

Växande Färsking tar in extern vd

|  
|  

Helsingborgsbolaget Färsking växer och tar in Axel Appelgren som ny vd. Företaget, som startade verksamheten med att ta fram nyttigare müsli, har även utlyst en nyemission på 5-13 miljoner kronor.

Färskings två grundare, Amanda Larsson och Calle Rosengren, utsågs till två av Rapidus 34:or i höstas. Den nya vd:n Axel Appelgren kommer senast från L’Oréal där han haft olika ledarpositioner.

Varför har ni tagit in en ny vd?

– Vi växer och känner att vi behöver bli fler. Jag och Calle vill frigöra tid att jobba mer med det vi brinner för. Jag mer för affärs- och produktutveckling och Calle mer för arbetet med sociala medier, säger Amanda Larsson

Färsking gick förra året från att ha två produkter till sex stycken ute på marknaden. Den senaste är en havrebaserad smoothie som finns på hyllorna i bland annat Ica-butiker. Företaget avslutade sitt första hela försäljningsår 2019.

– Ut till kund sålde vi för 6,6 miljoner förra året och i år är vårt mål att ligga på 13 miljoner, säger Amanda Larsson.

Färsking har även startat ett samarbete med Löfbergs, som ska sprida deras produkter till hotell, caféer och restauranger. Fem miljoner i emissionen är redan tecknade av befintliga ägare, bland dem Gullspång Invest, Martas Explorers och investeringsbolaget Blue.

Mette Carlbom

Helsingborgsbolaget Färsking växer och tar in Axel Appelgren som ny vd. Företaget, som startade verksamheten med att ta fram nyttigare […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.