Arbetsgivarorganisationen Dansk Erhverv var för knappt ett år sedan redo att återuppliva Öresundsindexet för integration och konjunktur. Skälet var bland annat att det fanns en stor efterfrågan. Det nya indexet skulle lanseras 2020 för att vara färdigt med Fehmarn Bältförbindelsen, men nu tar Per Thye Rasmussen, Dansk Ehrvervs chefskonsulent för regional näringslivsutveckling, död på alla planer.
– Vi har prioriterat om. Öresundsindexet kommer inte tillbaka under 2020 om det inte sker något markant. Vi pratade även med Sydsvenska Handelskammaren om att återuppliva indexet, men för tillfället jobbar vi bland annat med integrationsanalyser för Fehmarn Bält, säger Per Thye Rasmussen till Rapidus.
Dansk Erhverv och Sydsvenska Handelskammaren lade efter tio år ned Näringslivets Öresundsindex 2010 av sparskäl. Indexet kostade för mycket hos Copenhagen Economics med mätningar av bland annat pendling, rekrytering, handelsutbyte, etableringar över sunder och turism. Full integration gav indexmåttet 100 poäng. Det sista indexet låg på 69.
I januari var du tydlig för Rapidus om behovet av ett nytt Öresundsindex. Vad har hänt sedan dess?
– Vi väntar på stadgar från Greater Copenhagen. Vi pratar ju mycket om infrastruktur, bland annat om förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör. Det är ett skäl till att indexet inte priotieras nu.
Det låter som två olika saker, index och infrastruktur. Indexet täckte också mycket annat än trafik. Vem av er har valt att inte göra indexet?
–Vi på Dansk Erhverv har valt att inte ligga på, säger Per Thye Rasmussen.
Avlivningen av Öresundsindexet kommer efter en debattartikel den 31 oktober från Dansk Erhverv och Sydsvenska Handelskammaren med rubriken ”Återfå ambitionerna över Öresund”. Direktörerna Brian Mikkelsen och Stephan Müchler skrev bland annat att ”Det är nu dags att sadla om och tänka gränsöverskridande i debatten om tillväxt och värdeskapande”.
Keld Broksø