torsdag 21 november 2024

inloggad som

Delade meningar om konjunkturnedgången

De skånska företagen börjar känna de första tecknen på en kommande lågkonjunktur. Det visar Rapidus rundringning till konjunkturkänsliga branscher. Men skillnaderna är stora mellan hur olika företag upplever situationen och hur de ser på framtiden.

Ulf Vanselius, vd på reklambyrån Pyramid i Helsingborg, säger att vissa av företagets stora internationella kunder signalerat en avmattning i konjunkturen.

– Tyvärr är kommunikationsbudgeten en tidig indikator, så vi är en hyfsad konjunktursignal. Jämför man 2019 med 2018 så var det kunder som gick in i året med sänkta budgetar. I somras blev det tydligare när några flaggat för både resförbud och att hösten blir betydligt lugnare än våren. Jag skulle gissa att aktiviteten för löpande kunder sjunker med tio procent under hösten, säger han till Rapidus.

Lokalt, och hos mer konsumentinriktade företag, ser Ulf Vanselius däremot inte samma avmattning.

– Exportföretagen ser orosmolnen av Brexit och Trump, den här gången drabbas den internationella industrin först. Sitter du i Sverige och ska köpa bil eller hus så har du ingen ränta alls att bry dig om. Det känns som denna lågkonjunktur blir lite mjukare än tidigare.

Även bemanningsbranschen ser tecken på att konjunkturen pekar nedåt.

– Vi har vissa kunder som redan nu signalerat att de drar ned på inhyrningen, branschen är oerhört känslig och följer i princip inköpschefsindex. Men jag vill snarare prata om en avmattning än om en lågkonjunktur. Svenska företag är fortfarande dopade av en svag krona och antingen är våra kunder exportföretag eller leverantörer till exportföretag, säger Dreamworks vd Mats Kullenberg.

Daniel Persson, vd på Progress PR Öresund, ser delvis motstridiga signaler när det gäller konjukturen.

– Det var nog ganska många som noterade en avmattning under Almedalsveckan i år med färre seminarier och något färre toppolitiker. Samtidigt har det nyligen varit val till både riksdagen och EU-parlamentet och vi har fått flera nya kunder inom politisk påverkan. Det nya politiska landskapet ger incitament att knyta nya kontakter och anpassa sig till de nya processerna.

Byråerna vars kunder jobbar mot konsumentmarknaden känner däremot inte av någon ändring i orderingången. Klas Oskarsson, vd på Malmö Reklambyrå, säger till Rapidus att bolaget tvärtom haft tre nya förfrågningar bara efter sommaren.

– Vi och många andra som mest har konsumentinriktade kunder påverkas inte av den här typen av rörelser förrän det nästan är för sent. Arbetar man med business to business märker man nog av konjunktursvängningarna tidigare. Konsumenterna har inte märkt av någon faktisk ekonomisk nedgång ännu, de ligger senare i svängningen än industrin.

På den digitala kommunikationsbyrån KAN i Malmö säger vd Per Harrysson att just fokuset på det digitala delvis skyddar företaget mot lågkonjunkturen.

– Visst är det på väg nedåt, men det har varit en sagolikt lång högkonjunktur så jag tror inte att man behöver vara så hemskt orolig. Vår bransch är speciell eftersom vi är mer digitala, den typen av uppdrag kommer inte att minska. Om vi hade varit en renodlad, traditionell byrå som jobbat mycket analogt så hade det varit annorlunda, säger Per Harrysson.

Niclas Lindstrand

De skånska företagen börjar känna de första tecknen på en kommande lågkonjunktur. Det visar Rapidus rundringning till konjunkturkänsliga branscher. Men […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.