måndag 7 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Delade meningar om konjunkturnedgången

De skånska företagen börjar känna de första tecknen på en kommande lågkonjunktur. Det visar Rapidus rundringning till konjunkturkänsliga branscher. Men skillnaderna är stora mellan hur olika företag upplever situationen och hur de ser på framtiden.

Ulf Vanselius, vd på reklambyrån Pyramid i Helsingborg, säger att vissa av företagets stora internationella kunder signalerat en avmattning i konjunkturen.

– Tyvärr är kommunikationsbudgeten en tidig indikator, så vi är en hyfsad konjunktursignal. Jämför man 2019 med 2018 så var det kunder som gick in i året med sänkta budgetar. I somras blev det tydligare när några flaggat för både resförbud och att hösten blir betydligt lugnare än våren. Jag skulle gissa att aktiviteten för löpande kunder sjunker med tio procent under hösten, säger han till Rapidus.

Lokalt, och hos mer konsumentinriktade företag, ser Ulf Vanselius däremot inte samma avmattning.

– Exportföretagen ser orosmolnen av Brexit och Trump, den här gången drabbas den internationella industrin först. Sitter du i Sverige och ska köpa bil eller hus så har du ingen ränta alls att bry dig om. Det känns som denna lågkonjunktur blir lite mjukare än tidigare.

Även bemanningsbranschen ser tecken på att konjunkturen pekar nedåt.

– Vi har vissa kunder som redan nu signalerat att de drar ned på inhyrningen, branschen är oerhört känslig och följer i princip inköpschefsindex. Men jag vill snarare prata om en avmattning än om en lågkonjunktur. Svenska företag är fortfarande dopade av en svag krona och antingen är våra kunder exportföretag eller leverantörer till exportföretag, säger Dreamworks vd Mats Kullenberg.

Daniel Persson, vd på Progress PR Öresund, ser delvis motstridiga signaler när det gäller konjukturen.

– Det var nog ganska många som noterade en avmattning under Almedalsveckan i år med färre seminarier och något färre toppolitiker. Samtidigt har det nyligen varit val till både riksdagen och EU-parlamentet och vi har fått flera nya kunder inom politisk påverkan. Det nya politiska landskapet ger incitament att knyta nya kontakter och anpassa sig till de nya processerna.

Byråerna vars kunder jobbar mot konsumentmarknaden känner däremot inte av någon ändring i orderingången. Klas Oskarsson, vd på Malmö Reklambyrå, säger till Rapidus att bolaget tvärtom haft tre nya förfrågningar bara efter sommaren.

– Vi och många andra som mest har konsumentinriktade kunder påverkas inte av den här typen av rörelser förrän det nästan är för sent. Arbetar man med business to business märker man nog av konjunktursvängningarna tidigare. Konsumenterna har inte märkt av någon faktisk ekonomisk nedgång ännu, de ligger senare i svängningen än industrin.

På den digitala kommunikationsbyrån KAN i Malmö säger vd Per Harrysson att just fokuset på det digitala delvis skyddar företaget mot lågkonjunkturen.

– Visst är det på väg nedåt, men det har varit en sagolikt lång högkonjunktur så jag tror inte att man behöver vara så hemskt orolig. Vår bransch är speciell eftersom vi är mer digitala, den typen av uppdrag kommer inte att minska. Om vi hade varit en renodlad, traditionell byrå som jobbat mycket analogt så hade det varit annorlunda, säger Per Harrysson.

Niclas Lindstrand

De skånska företagen börjar känna de första tecknen på en kommande lågkonjunktur. Det visar Rapidus rundringning till konjunkturkänsliga branscher. Men […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Börstrauma i skånska industriföretag

    Stockholmsbörsen öppnade på måndagen med ett ras i nivå med Lehman Brothers-kraschen 2008. Rapidus har ringt runt och frågat de stora skånska industriföretagen hur de påverkas av handelskriget.

  • Hon blir ny vd på Nationalencyklopedin

    Erfaren innovationsledare med erfarenhet från tech- och finansbranschen ska få kunskapskoncernen att växa internationellt. IT-profilen Anna Werntoft tar över som vd för NE Nationalencyklopedin.

  • Rexor köper Saturnus

    Malmöbolaget Rexor, som utvecklar ett affärssystem för konsulter, köper bolaget Saturnus Advokatsystem. – Med köpet ser vi goda möjligheter att erövra en betydligt större andel av marknaden, säger Rexors vd Stefan Widén.


  • Solid X vänder till förlust

    Tillväxttakten mattas för Solid X. Samtidigt blir lönsamheten alltmer ansträngd och resultatet föll under nollstrecket för året första nio månader. Och vd Filip Alexandersson tackar Dan Olofsson för sin kamp mot uthyrningslagen.

  • De köper ut Lisberg

    Executive search-byrån Lisberg köps ut av vd Eva Nielsen och kollegan Olle Olofsson från Dan Olofssons Pion Group som hellre kör vidare med eget varumärke inom chefsrekrytering.

  • Olofssons bolag står och stampar

    Årssiffrorna från Dan Olofssons koncern Danir vittnar om ett tufft konsultår 2024. Koncernen, som har växt år för år under lång tid stod, och stampade på samma nivå i fjol som året innan. – Det är konjunkturen helt enkelt, säger ordförande Johan Glennmo.

  • Konsultfrossa i Pion Group

    Danir-kontrollerade Pion Group har drabbats av konsultfrossa och redovisar en rejäl tillbakagång för det fjärde kvartalet 2024. Nu reviderar bolaget ned sina finansiella mål.

  • ”Uthyrningslagen gäller inte oss”

    En dom i Malmö tingsrätt slår fast att Dan Olofssons IT-bolag Sigma Industrial Solutions inte omfattas av den så kallade uthyrningslagen. Men skadan är redan skedd. – Vi tappade 240 uppdrag i höstas, säger Dan Olofsson.

  • Norskt IT-företag köper Competensum

    HR-konsultföretaget Competensum i Helsingborg har blivit med norska ägare. — Vi kommer behöva rekrytera nu, säger vd Camilla Danielsson.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • ”Känns som att vi drog nitlotten”

    Smile fick 30 Mkr medan Minc fick nöja sig med 2,4 Mkr när Vinnova strödde pengar över landets inkubatorer. – Det känns som ett lotteri där vi dragit nitlotten, säger Mincs vd Daniel Persson.

  • Skillway knackar på i Malmö

    Den Helsingborgsbaserade HR- och ledarskapskonsulten Skillway vill etablera sig i Malmö. På onsdagen arrangerade bolaget ett frukostmöte i stan med en profilstark panel för att introducera sig.

  • Mincs vd lämnar

    Mincs vd Daniel Persson lämnar uppdraget när hans förordnande löper ut. Nu inleds jakten på hans ersättare som ska vara på plats efter sommaren.