fredag 22 november 2024

inloggad som

Svenskt genombrott för danskt eko-tuggummi

Köpenhamnska True Gum har utvecklat ett plastfritt, organiskt tuggummi som hittills säljs i 900 butiker i Danmark. Nu ska samtliga svenska caféer från den skånska kedjan Espresso House, omkring 250 stycken, börja sälja tuggummit.

– Det är ett genombrott för oss i Sverige och vi har bara varit på marknaden i 13-14 månader. Vi har länge velat komma in i Sverige eftersom våra kulturer är så lika. Vi fanns redan på de danska Espresso House-caféerna och blev kontaktade av det svenska moderbolaget, säger medgrundare Peter Juul Regnersgaard till Rapidus.

Tuggummit, som också säljs i alla Danmarks 7 Eleven-butiker, är 100 procent veganskt och biologiskt nedbrytningsbart. Huvudingrediensen kommer från gummiträd, till skillnad från traditionella tuggummin som innehåller flera plastbaserade ingredienser. Enligt True Gum kan vanliga tuggummin också innehålla substanser som BHA och BHT med hormonstörande effekter.

Bolaget, som egentligen heter True ApS, bildades 2016 av Morten Ebrup, Jacob Motzfeldt, Zabrina Ziegler och Peter Regnersgaard ­– som nu arbetar med tuggummina på heltid. De övriga tre studerar på Handelshögskolan i Köpenhamn.

– Sverige är vårt första genombrott utomlands. Vi har nu mikroskopisk försäljning i Finland, Norge och Holland, men målet är en europeisk verksamhet, säger Peter Juul Regnersgaard. 2017 visade True ApS ett negativt resultat på knappt över 400.000 danska kronor. Bolagets partners har hittills investerat drygt en miljon danska kronor till produktionen, plus arbetsinsatser. För närvarande har bolaget sju deltidsanställda.

– Vårt resultat för 2018 kommer också vara negativt eftersom vi använder alla vinster till produktutveckling, säger Peter Juul Regnersgaard.

Keld Broksø

Köpenhamnska True Gum har utvecklat ett plastfritt, organiskt tuggummi som hittills säljs i 900 butiker i Danmark. Nu ska samtliga […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.