Lundaföretaget Apparkingspot har inte nått årets högt ställda mål om 50.000 användare. Tjänsten har idag 3.200 användare, vilket fortfarande är en fördubbling sedan årsskiftet.
Men Apparkingspots vd Sasa Farkas hoppas att turen kan vända efter DI Startup Tours deltävling i Malmö ikväll. Där ska bolaget pitcha sin verksamhet för juryn som består av bland andra Sara Resvik från Industrifonden och Marta Sjögren från Northzone Ventures.
– Skulle vi gå till final så ger det publicitet som vi behöver och förstås möjlighet att få mer kapital. Vi fick inte investeringen som vi sökte förra året. Målet var att ta in fem miljoner kronor, men vi nådde knappt hälften, säger företagets vd Sasa Farkas.
Idén bakom Apparkingspot är att lediga parkeringsplatser inte ska stå tomma i onödan. I appen kan både privatpersoner och företag hyra ut sina parkeringsplatser när de inte används. För att snabbt kunna nå ut till fler användare, och få tillgång till fler parkeringsplatser än dagens runt 100, förhandlar företaget nu med flera större fastighetsägare.
– Det känns som att vi kommit längst med Castellum, Willhem och Wallenstam, säger Sasa Farkas.
Niclas Lindstrand