Malmöbaserade konsultföretaget HMT, Healthy Marketing Team, specialiserade inom innovation och branding för nutritionsindustrin, etablerar filialen HMT Asia Pacific i Singapore.
– Vi kommer nu ha tre konsultnav i världen. Verksamheten i Asien kommer att ledas av vår licenspartner Deepak Gunvante, som har mer än 30 års erfarenhet av innovation, säger HMT:s vd Peter Wennström till Rapidus.
Asien är enligt Peter Wennström världens snabbast växande marknad inom hälsoprodukter, och konsumenterna skiljer sig på många sätt från de västerländska.
– Där förlitar man sig på en kombination av den moderna och den traditionella läkekonsten som man validerar med västerländska metoder. Man tar vara på sin tusenåriga klokskap på ett annat sätt, säger han.
HMT har utvecklat metoden Fourfactors, som ska hjälpa företag lansera produkter och varumärken med hälsofördelar. Bolaget har inga anställda, men ett tiotal konsulter och licenspartner runt om i världen. HMT har sedan tidigare en filial i London och huvudkontoret i Malmö.
Omsättningen var runt sex miljoner kronor 2017 i det brittiska bolaget. Det nya svenska bolaget beräknas omsätta samma belopp 2018. Ordförande är Rolf Bjerndell som har ett långt förflutet inom skånsk livsmedelsindustri, bland annat som ordförande för Oatly.
Magnus Erlandsson