måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sista spelet gav tredubbel vinst till Mediocre

Det lilla spelutvecklingsbolaget Mediocre i Malmö avslutade med en rejäl salut. Appspelet ”Pin Out” gav en tredubblad vinst till över nio miljoner kronor, visar det färska bokslutet.

Samtidigt steg omsättningen i tremannabolaget till 17,5 miljoner kronor under räkenskapsåret, som löpte till augusti 2017. De båda grundarna Henrik Johansson och Dennis Gustafsson hade dock sedan tidigare bestämt sig för att Pin Out skulle bli sista spelet från Mediocre.

– Det är inte omöjligt att vi gör något tillsammans i framtiden men just nu gör vi olika saker på olika håll, säger Dennis Gustafsson till Rapidus.

För hans del handlar det om satsningen ”Nuclear Control Room Experience”, där grupper av spelare ska lösa olika uppgifter och avvärja katastrofer i ett kontrollrum till ett kärnkraftverk. Arbetet sker tillsammans med Emil Gustafsson, även han veteran från Mediocre. Rummet, och därmed spelet, är tänkt att öppna senare i vår.

Lanseringen av Pin Out gav Mediocre en vinstmarginal på över 50 procent. För ett fysiskt spel såsom Nuclear Control Room Experience är skalbarheten betydligt lägre och kalkylen därför en annan.

– Det är inte så mycket pengar i den här branschen och detta är kanske inget vi kommer leva på. Jag och Emil tittar även på olika idéer till digitala spel för PC och virtual reality, säger Dennis Gustafsson.

Erik Olausson

Det lilla spelutvecklingsbolaget Mediocre i Malmö avslutade med en rejäl salut. Appspelet ”Pin Out” gav en tredubblad vinst till över […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.