söndag 24 november 2024

inloggad som

Fem snabba till Good Olds förra vd Kristin Heinonen…

|  ,
|  

… som ska börja sälja barnkläder på nätet under egna märket Maana Kidswear.

Vad betyder maana?
– Det är samiska och betyder ”unge” som ju är både kille och tjej. Jag ville ha ett namn som var distinkt nordiskt för att markera att det är stilrent men också bygger på sunda värderingar.

Varför gör du det här?
– Jag har själv en dotter och tröttnade på att det i klädaffärer kunde stå ”Today I´m beautiful like a flower” på en tjejtröja och sedan ”Today I´m awesome like always” på motsvarande killtröja.

Vad utmärker kollektionen?
– Det ska vara praktiska baskläder för båda könen som enkelt kan ärvas mellan syster och bror.

Var sys kläderna?
– Eftersom mycket av inspirationen kommer från japanska och sydkoreanska barnkläder var tanken först att importera dem därifrån. Men att skeppa dem runt halva jordklotet är inte hållbart så nu produceras de istället i Portugal.

Kommer du att jobba med detta på heltid?
– Vi får se var det landar. Men tills vidare driver jag även min egna konsultverksamhet som digital strateg i entreprenörshuset The House of Ada i Malmö som jag varit med och grundat.

Magnus Erlandsson

… som ska börja sälja barnkläder på nätet under egna märket Maana Kidswear. Vad betyder maana? – Det är samiska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.