måndag 13 maj 2024

inloggad som

Lansering i Kina nästa för Oatly

Med etablering av ett kinesiskt dotterbolag och global lansering av sina havremjölksprodukter ökade Oatly sin nettoomsättning med 35 procent förra året, till 645 miljoner kronor. Malmöbolaget räknar med att omsätta närmare en miljard kronor i år, uppger vd Toni Petersson för Rapidus.

– Det har varit en enorm efterfrågan. Vi har varit tvungna att kapa leveranser till en del länder för att klara av att förse våra nyckelmarknader, vilka är Storbritannien, Finland och Holland, utöver Sverige där vi har nära hälften av vår försäljning. Vi har funnits länge på dessa marknader men får nu utväxling på arbetet, säger Toni Petersson.

Oatly har inte kunnat leverera mot efterfrågan. Landskronafabriken byggs ut och ska börja tas i drift under slutet av året och vara uppe i full produktionskapacitet – 100 miljoner liter per år, en fördubbling jämfört med tidigare – under 2019. Oatly investerar nästan en halv miljard kronor i fabriken i Landskrona fram till 2020.

Förra året etablerade Oatly de första egna organisationerna utomlands och bolaget har nu över 40 personer anställda i London, Berlin, New York, Hong Kong och Shanghai. Dotterbolaget i Kina bildades under 2017, efter ägarskiftet i slutet av 2016 då ett joint venture-bolag bildat av Verlinvest och kinesiska dagligvarujätten China Resources klev in som minoritetsägare.

– I USA lanserades vår baristaprodukt förra året vilket gick jättebra, och i år ska vi nå butikerna med våra produkter. I Kina kommer vi att börja lansera våra produkter i år, säger Toni Petersson.

I Sverige har Oatly runt 160 anställda. Huvudkontoret finns i Malmö och produktionen och utveckling nära Landskrona.

Bolaget grundades 1992. Tekniken för att producera livsmedlen, som ersätter mejeriprodukter, knoppades av från Lunds universitet av Rickard Öste. Bland övriga ägare finns Industrifonden, Pågengruppen, Östersjöstiftelsen, Verlinvest och China Resources.

Oatly har tidigare haft ett dotterbolag i Hong Kong som avvecklades 2015. Då var planen att bygga en fabrik i landet, men resurserna fanns inte.

Elisabet Ottosson

Med etablering av ett kinesiskt dotterbolag och global lansering av sina havremjölksprodukter ökade Oatly sin nettoomsättning med 35 procent förra året, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon leder cancerforskning med ny affärsidé

    Ett litet läkemedelsbolag kan inte vara bäst på allt från forskning till kapitalresning. Det säger Anki Malmborg Hager som i 30 år haft ett finger med i spelet i en lång rad av Lunds tongivande läkemedelsbolag. Nu leder hon uppstartsbolaget Lead Biologics med annan affärsidé.

  • Solid X blåser av fusionen

    Det blir ingen fusion mellan konsultbolagen Solid X och Time People Group. Orsaken som anges i ett pressmeddelande är ”strategiska överväganden”. Men Rapidus vet mer.

  • Skånska bolagsfinalister

    AI, hållbarhet, analys och golf. Inom dessa områden verkar framtidens skånska succébolag. I alla fall om man ska tro juryn i Venture Cups regionfinal i syd.