Efter 300 investerade miljoner och ett halvårs försening har HH-Ferries omskrivna batteridrift nu börjat fungera – åtminstone på en av de två färjorna. Enligt HH Ferries driftschef Jens Ole Hansen har tekniken slutligen levt upp till kraven.
– Det funkar nu. Vi kör fortfarande med hybriddrift på bägge färjor men på Tycho Brahe-färjan står eldriften numera för 80-90 procent. På Aurora-färjan behöver vi fortfarande göra några justeringar, säger han till Rapidus.
Han vill inte sätta något datum på den slutliga invigningen av eldriften. I somras skulle danska klimatministern Lars Christian Lilleholt ha klippt bandet på invigningen, som fick avblåsas i sista stund.
Eldriften bygger på att färjorna kan laddas upp på 5-9 minuter med elkraft motsvarande 70 elbilar. Det sker med hjälp av en laserstyrd robot, som bidrog till att HH Ferries fick priset ”Baltic Sea Clean Maritime Award” i Berlin 14 juni – sex dagar innan invigningen blev avlyst.
Fortfarande kvarstår frågor om eventuella ersättningar för förseningarna i projektet, där EU-organet INEA stod för 120 miljoner kronor och ABB Marine Ports var teknikleverantör.
Klik her for at se dansk version av artikeln
Keld Broksø